GH Truck

Vestfyn Trækker 2018

TUR

Antal Besøg

608 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< December 2017 >>
Ma Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ingen begivenheder.

Udskriv og scan med din smartphone:

Bilister på briksen

Chaufførnyt

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Skovsgaard 14:10:25
[A] Dan F Joergensen 21:05:08
[SA] Admin 1 dag

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 1 uge
[M] Jan 5 uge

Seneste kommentarer

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti har aftalt lavere Storebæltstakster
Som led i finanslovsforhandlingerne er der indgået en delaftale mellem VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti om blandt andet lavere takster på Storebæltsforbindelsen og en udvidelse af Motorvej E20 mellem Nr. Aaby og Odense V fra fire til seks spor


· Taxivirksomheder i store dele af landet vil blive undergravet
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) der under andenbehandlingen af VLAK-Regeringens forslag til en ny taxilov, måtte konstatere, at han måtte dæmpe sine liberale ønsker og acceptere en ændring i paragraffen om løv- og arbejdsvilkår, bruger ministeriets web-side til at lange ud efter flertallets beslutning. Ole Birk Olesen finder det meget beklageligt, at et flertal af Folketingets partier har besluttet at skabe et “…fagforeningsmonopol, som vil gøre det svært at drive taxivirksomhed i store dele af landet”


· Uddannelsesindsats var i fokus under ministerbesøg hos lastbilforhandler
Under Disruptionrådets besøg i Nordjylland lagde undervisningsminister Merete Riisager (LA) turen forbi Scania-forhandleren Stiholt for at opleve en 9. klasses samspil med lærlinge og ledelse på en virksomhed med fokus på erhvervsuddannelser og på fremtidens medarbejderstab



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

DTL: Unfair konkurrence og dårlig infrastruktur bremser transporterhvervets produktivitet

NyhedAf Morten Lindbo, Dansk Transport og Logistik

De Økonomiske Råds formandskab er blevet udpeget til ”nationalt produktivitetsråd”, som netop er udkommet med en Vismandsrapport, kaldet ”Produktivitet 2017”.


Produktiviteten inden for landtransporten er, som en af de få brancher, i negativ vækst, viser rapporten. DTL – Danske Vognmænd mener, at det dårlige resultat kan skyldes dels målefejl, og dels trængsel samt manglende investering i infrastruktur.

Rapporten indeholder blandt andet en række anbefalinger til tiltag, der kan bidrage til at forbedre bl.a. serviceerhvervenes produktivitet. Mange af anbefalingerne er tiltag på afgiftsområdet og på området for øget konkurrence samt fx forbedring af planlægningen i den offentlige sektor.

Men DTLs adm. direktør Erik Østergaard synes, at vismændenes rapport, for så vidt angår landtransport, virker mangelfuld. Han advarer imod at bruge rapporten som grundlag for alt for håndfaste konklusioner.

Unfair konkurrence og trængsel
”Jeg noterer mig, at væksten i den såkaldte ”totalfaktorproduktivitet” – TFP – der viser forholdet mellem den reale værdiskabelse og en sammenvejning af de anvendte produktionsinput – alt i alt er negativ, hvad angår landtransporten. Det har vismændene selv umiddelbart svært at forstå – og spørger sig selv i rapporten, om der kan være tale om ”målefejl”. Vismændene siger også selv i rapporten, at man skal være varsom med at tolke for håndfast på udviklingen i visse brancher.”

Uanset eventuelle fejl i vismændenes materiale, fastslår Erik Østergaard, at der de senere år med DTLs medvirken er gjort en stor indsats for ”produktivitetsstimulerende initiativer” i form af bl.a. øget anvendelse af modulvogntog, øgede totalvægte og akseltryk m.v. En vigtig årsag til den lave produktivitet kan derfor være den unfair konkurrence og trængslen på vejene, der gør det umuligt at planlægge transporterne ordentligt.

”En lav pris er ikke nødvendigvis ensbetydende med en lav produktivitet, men kan være udtryk for en høj grad af konkurrence, som det efter DTLs opfattelse netop er tilfældet for vejgodstransporten med det pres, som udenlandske vognmænds aktiviteter i Danmark lægger på erhvervet. Og problemerne med PostNords ageren gør ikke tingene bedre,” påpeger Erik Østergaard.

Investering i infrastruktur mangler
DTL-direktøren minder desuden om, at Produktivitetskommissionen i sin tid konkluderede, at offentlige infrastrukturinvesteringer i højere grad bør prioriteres efter deres forventede samfundsøkonomiske afkast. Produktivitetskommissionen mente den gang ikke, at dette havde været tilfældet over en længere periode.

”Produktivitetskommissionen anbefalede klart, at infrastrukturprojekter i højere grad rettes mod områder med trængsel og i trafikkorridorer, og at arbejdet med at opgøre omkostninger ved trængsel og de dynamiske effekter forbundet med infrastrukturinvesteringer prioriteres. Dette nævnes også i denne vismandsrapport, men ingen af vismændenes anbefalinger i nærværende rapport omhandler investeringer i infrastruktur. Jeg skal ikke gøre mig klogere end vismændene, men man kan godt undre sig over, at en væsentlig bremse for vækst og udvikling – den stigende trængsel – ikke er nævnt som et indsatsområde.”

”De seneste eksempler på, hvordan infrastrukturprojekter skydes ud i fremtiden af politikerne, og hvordan man fx dropper intelligente trafiksystemer – ITS – af sparehensyn, bidrager sætter transporterhvervet tilbage i udvikling i en forvejen presset konkurrence.”

Landtransport halter bagud med digitalisering
DTL – direktøren giver dog vismændene ret på ét punkt med at forklare de store produktivitetsforskellige mellem brancherne – nemlig den it-teknologiske udvikling hos transportvirksomhederne selv.

”Vismændene konstaterer, at inden for servicebrancherne er de målte forskelle i det teknologiske niveau mellem de mest produktive virksomheder og hovedgruppen blevet større siden 2008 og har bidraget til en lavere produktivitetsvækst.” Jeg vil give vismændene ret så langt, at landtransporten stadig halter bagud i den digitale udvikling, selv om der er ved at komme skred i tingene.”

Produktivitetsrådets rapport kan læses her.


Kilde: Dansk Transport og Logistik (DTL)

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge indeller oprette dig som bruger for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.13 sekunder
19,184,050 Unikke besøg