GH Truck

Besøgende

· Gæster online: 5

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 5
· Nyeste bruger: Jan

Antal Besøg

599 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< Juni 2018 >>
Ma Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Udskriv og scan med din smartphone:

Chaufførnyt

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Veterantog

Amukurs.dk

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Skovsgaard 02:47:08
[A] Dan F Joergensen 13:07:00
[SA] Admin 1 dag

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 2
[M] Jan 20

Seneste kommentarer

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Magasinet Bus 6 - 2018 er udkommet
I sommerens første udgave af Magasinet Bus skriver vi blandt andet om nye turistbusser fra Volvo Busser, om årets bedste busselskab hos Midttrafik, om brintbusser fra Polen og om indenrigsfly i Rejseplanen. Vi skriver også om el-busser, om tætningsvæske til dæk og om taxi-vognmænd, der er tilfredse med indtjeningen. Fra kantstenen ser vi på trafikken som fodgænger og i et historisk tilbageblik tænker vi: Hvad hvis. Der er meget andet i Magasinet Bus 6 - 2018, som der ikke er plads til at fortælle om her


· Dansk rederi-koncern sælger ro/pax-færger
Rederi-koncernen DFDS har solgt de to kombinerede fragt- og passagerfærger - Kaunas Seaways og Vilnius Seaways bygget i henholdsvis 1989 og 1987 - til rederikoncernen Ukrferry. Færgerne forventes leveret i juli


· Vognmand i Skive har gods bag gardinerne
Lastas i Hedensted har fornyligt leveret en ny fire-akslet Kel-Berg gardintrailer til vognmandsvirksomheden L. Pedersen & Søn ApS i Skive



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

Pas på bilvasken i den sibiriske kulde

NyhedVinteren er højtid for bilvask. Sne og slud gør hurtigt bilerne beskidte, og øger behovet for bilvask. Men vælger du at vaske bilen derhjemme, så øger det risikoen for, at tungmetaller og andre skadelige stoffer bliver ledt utilsigtet ud i naturen med spildevandet fra bilvasken, når bilen skal gøres ren.

Fælles versus separat kloakering

Derfor anbefaler Miljøstyrelsen og senest Aalborg Kommune, at man vasker bil i vaskehallen, eller på særligt indrettede vaskepladser, hvor spildevandet ikke ledes ud i naturen.

”Miljøstyrelsens seneste undersøgelse fra 2004 viser, at vaskevandet som regel indeholder tungmetaller i koncentrationer, der er højere, end hvad man tillader ved udledning til miljøet. Derudover vil vaskevandet indeholde de vaskemidler, der bruges til bilvasken. Endelig viser andre undersøgelser, at vandforbruget ved hjemmevask af biler typisk ligger fem gange højere end i vaskehaller,” siger Torsten Duer, civilingeniør hos Miljøstyrelsen under Miljø- og Fødevareministeriet.

Problemstillingen med afledning af spildevandet kan endda forværres, når jorden er frossen, som det er tilfældet i disse dage. Det skyldes, at spildevandet risikerer at fryse til is eller blive ledt andre steder hen end kloakken.

Mens der er øget risiko for udledning af miljøskadelige stoffer, når du vasker bilen selv, så er moderne vaskehaller til gengæld udstyret med systemer, der genanvender vandet samtidig med, at de renser det på samme måde som i et rensningsanlæg.

”Miljøstyrelsens generelle anbefaling er derfor, at vask af biler for at skåne miljøet og spare på vandressourcerne helst sker i vaskehal. Hvis bilen ønskes vasket i hånden, bør det ske på et passende sted med opsamling og afledning af vaskevandet, fx en vaskeplads, og med miljømærkede vaskemidler, f.eks. svanemærkede. Styrelsen fraråder vask af biler på områder med nedsivning eller steder med separat regnvandskloak,” siger Torsten Duer.

Det er helt centralt, om der er fælleskloakering, hvor man bor, så spildevandet fra bilvasken bliver ledt til et rensningsanlæg, eller der er separat kloakering, som leder spildevandet direkte ud i naturen. Derfor anbefaler Torsten Duer, at man kan kontakte kommunen eller sit spildevandsselskab, hvis man er i tvivl.

Aalborg Kommune anbefaler vaskehal

I Aalborg Kommune er over 65 procent af kloakeringen med separat udledning, og derfor valgte kommunen i 2016 at påbegynde en oplysningskampagne, der gør borgerne opmærksom på risikoen ved udledning af spildevandet fra bilvask. Kampagnen er blevet taget godt imod af borgerne ifølge Lasse Olsen (EL), miljø- og energirådmand i Aalborg Kommune.

”Vi kan ikke træffe valget for borgerne i forhold til at vaske bil eller gøre det i en vaskehal, men vi anbefaler her i kommunen, at man vasker bilen i vaskehal eller på særligt indrettede vaskepladser, hvor spildevandet ikke ledes ud i naturen,” siger Lasse Olsen, som har fået positive tilbagemeldinger fra borgerne i Aalborg i forhold til, at kommunen har kastet lys over en problemstilling, som mange ikke har tænkt nærmere over før.

”Undersøgelser viser, at det er en lang række skadelige stoffer, som ledes ud i naturen, hvis der er separat kloakering der, hvor man vasker bil, og det er betydelige mængder, vi taler om. Så det var på den baggrund, at vi igangsatte oplysningskampagnen,” forklarer rådmanden.


Kort fortalt: Miljø og bilvask

Den miljømæssige belastning ved bilvask i indkørslen afhænger meget af omstændighederne og de lokale forhold. Det er vigtigt om vaskevandet afledes til fælleskloak og herfra videre til rensningsanlægget, afledes til en separat regnvandskloak, hvor vaskevandet udledes til et nærliggende vandområde uden grundig rensning, eller afledes til nedsivning i græsset og jorden.

Vaskehaller afleder altid spildevandet til rensning på det centrale renseanlæg, og på de nyeste vaskehaller renses og recirkuleres vaskevandet desuden, så vandforbruget per vask reduceres. Det er fx tilfældet hos OK’s vaskehaller, som bærer miljømærket Svanen.


Kilde: Miljøstyrelsen og OK

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge indeller oprette dig som bruger for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.16 sekunder
22,468,071 Unikke besøg