Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Besøgende

· Gæster online: 8

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 6
· Nyeste bruger: bankmand77

Antal Besøg

718 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< September 2018 >>
Ma Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Udskriv og scan med din smartphone:

GH Truck

Dtl magasinet

NSJV

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin 02:29:07
[A] Dan F Joergensen 22:02:29
[SA] Skovsgaard 1 dag

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 15
[M] Jan 33

Seneste kommentarer

Fra fotoalbummet...


Transportnyhederne

· Vognmand i det østjyske har fået en ny DAF XF
Vognmand Peter T. Thomsen i Stenderup mellem Horsens og Hedensted fik for knapt et år siden leveret en af de første XF530’ere fra DAF’s seneste lastbilgeneration. Vognmanden gav nøglerne til den nye trækker sin chauffør, men forleden fik Peter T. Thomsen leveret endnu en ny XF530, og den sidder han selv bag rattet i


· Krydstogtskib nummer 100 anløber Skagen siden indvielsen af nye krydstogtfaciliteter
Mandag anløb krydstogtskibet »Marina« Skagen Havn som krydstogtskib nummer 100 siden de nye krydstogtfaciliteter stod færdig for tre et halvt år siden i foråret 2015. Effekten af den seneste havneudvidelse, der tilførte en 500 meter lang krydstogtkaj og moderne modtagefaciliteter, ses dermed tydelig i statistikken


· Slamsugeren hos Vejby Cementstøberi er bygget på et svensk chassis
Vejby Cementstøberi har netop tilføjet en ny fire-akslet Scania R 520 8X4*4 i XT til den del af deres forretning, der beskæftiger sig med kloakservice



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Amukurs.dk

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

ITD ønsker flere kvinder i lastbilerne

NyhedITD ser gerne, at der kommer flere kvinder bag rattet, og at kvinderne får øjnene op for de gode og alsidige jobmuligheder, der er i transportbranchen, siger Trine Schiørring Plesner, chef for ITD Arbejdsmarked.

Allerede nu er der massiv mangel på chauffører i transportbranchen, og udfordringen med at skaffe nye og kvalificerede folk til faget bliver ikke mindre i fremtiden. Det skønnes, at der i de kommende år vil mangle omkring 2.500 chauffører, og derfor er det vigtigt, at der kommer fokus på at rekruttere nye kræfter til sektoren.


Her udgør kvinder en hidtil uudnyttet ressource, og en opgørelse fra Transporterhvervets Uddannelser fra maj 2017 viser da også, at kun én procent af de nyuddannede godschauffører i Danmark er kvinder. Skal dette ændres, kræver det, at vi sætter meget mere målrettet ind og får gjort kvinderne opmærksomme på, at chaufførerhvervet også er attraktivt for dem, siger Trine Schiørring Plesner, chef for ITD Arbejdsmarked.


- Der er ingen tvivl om, at vi har en udfordring i forhold til at tiltrække kvinder i transportsektoren, og det synes vi naturligvis er drønærgerligt. Vi så meget gerne, at flere kvinder fik øjnene op for de attraktive jobmuligheder, der er i branchen. Kvinder er præcis lige så velegnede til at køre lastbil som mænd, og der er mange spændende udfordringer i faget. Det skal vi blive bedre til at få kommunikeret ud, siger Trine Schiørring Plesner.


At være chauffør i dag handler ikke bare om at transportere varer og gods fra A til B. Nutidens chauffører løser langt mere alsidige og komplicerede opgaver og skal også have kendskab til regler og digitale løsninger, som erhvervet arbejder med. Det stiller store krav til chaufførernes kompetencer, men gør også erhvervet mere attraktivt og udfordrende. Det er der måske mange kvinder, der ikke er opmærksomme på.


- Vi skal i arbejdet med vores rekrutteringsproces være meget mere nuancerede, hvis vi skal få flere kvinder i faget. Et job som lastbilchauffør er i dag både afvekslende, udadvendt og udfordrende, og det skal vi have adresseret. Vi ser for eksempel, at der er kommet mange flere kvinder i busbranchen – heriblandt mange med anden etnisk baggrund end dansk – og det er jo et glimrende eksempel på, at transporterhvervet også er for kvinder, fortsætter Trine Schiørring Plesner.


At der er efterspørgsel efter kvinder i transporterhvervet bekræftes af uddannelseskonsulent Camilla Kåre Nielsen på Aarhus Tech.


Vi har i øjeblikket en 4-5 henvendelser liggende fra vognmænd i Aarhusområdet, som meget gerne vil have kvinder til deres lærepladser. Desværre har vi slet ikke nogen kvinder på grundforløbet overhovedet, så der er ikke nogen, vi kan sende videre, siger Camilla Kåre Nielsen.


Aarhus Tech afholder i juni DM i Transport netop med henblik på at få flere – også kvinder – til at interessere sig for mulighederne i transporterhvervet.



Fakta

Chaufføruddannelsen varer 3½ år i alt og består af skoleuddannelse fordelt på grundforløb og hovedforløb samt praktisk uddannelse i en virksomhed.


Grundforløb 1 og 2 varer et år, og godschaufføruddannelsen med et speciale varer 2½ år.


Det er muligt at tage praktik i både ind- og udland.


Kilde: ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.18 sekunder
23,774,329 Unikke besøg