GH Truck

Besøgende

· Gæster online: 6

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 5
· Nyeste bruger: Jan

Antal Besøg

703 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< Juni 2018 >>
Ma Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
I dag: Flere ...:
Udskriv og scan med din smartphone:

Chaufførnyt

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Veterantog

Amukurs.dk

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin 04:36:00
[A] Dan F Joergensen 09:10:20
[SA] Skovsgaard 1 uge

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 2
[M] Jan 20

Seneste kommentarer

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Magasinet Bus 6 - 2018 er udkommet
I sommerens første udgave af Magasinet Bus skriver vi blandt andet om nye turistbusser fra Volvo Busser, om årets bedste busselskab hos Midttrafik, om brintbusser fra Polen og om indenrigsfly i Rejseplanen. Vi skriver også om el-busser, om tætningsvæske til dæk og om taxi-vognmænd, der er tilfredse med indtjeningen. Fra kantstenen ser vi på trafikken som fodgænger og i et historisk tilbageblik tænker vi: Hvad hvis. Der er meget andet i Magasinet Bus 6 - 2018, som der ikke er plads til at fortælle om her


· Dansk rederi-koncern sælger ro/pax-færger
Rederi-koncernen DFDS har solgt de to kombinerede fragt- og passagerfærger - Kaunas Seaways og Vilnius Seaways bygget i henholdsvis 1989 og 1987 - til rederikoncernen Ukrferry. Færgerne forventes leveret i juli


· Vognmand i Skive har gods bag gardinerne
Lastas i Hedensted har fornyligt leveret en ny fire-akslet Kel-Berg gardintrailer til vognmandsvirksomheden L. Pedersen & Søn ApS i Skive



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

FORVIRRINGEN BREDER SIG,- - - - - - -HOS MIG !

DebatDer findes et utal af "Direktiver" !

Disse både som EU-direktiver,- og som Nationale Direktiver !

Et "Direktiv" er ikke en lov,- men er blot "retningsgivende" !

En "EU-Forordning" derimod,- ER en lov !


NU SKAL DET HANDLE OM "KOMBI-TRANSPORT" !

Jeg vil indrømme,- at "kombi-transport" ikke lige er et emne jeg har haft fokus på,- sådan direkte og isoleret. Jeg har altid blot været sådan mere "generel" omkring branchens mange kvaler. Så sker der det,- at jeg bliver kontaktet,- og stillet nogle spørgsmål,- netop om de faktiske forhold,- - -for "kombi-transport",- -og kunne så ikke give et klart svar. Det kan jeg fortsat IKKE,- - - desværre.

Årsagen er,- at jeg nu efter nogle ugers ihærdig søgen,- IKKE har fundet ud af ret meget. Det jeg HAR fundet ud af er,- at det er længe siden,- at Danmark skulle have implementeret EU`s direktiv omkring "kombi-transport",- hvilket man først er ved at gøre sig klar til NU. Derfor er man i fuld sving,- med at finde frem til indholdet i en Dansk udgave af et direktiv for "kombi-transport".

HVIS jeg har været dygtig nok i min undersøgelse,- så er det helt "lovligt", -at have Nationale udgaver her,- da et direktiv jo blot er en "retningsgiver" der må tage hensyn til National lovgivning,- i modsætning til en "Forordning",- der IKKE må fraviges overhovedet. Her opstår der så nogle "tvister",- som kan ligge på enten "fortolkningen" eller "forståelsen".

Som JEG har forstået det,- så handler dette,- som så meget andet om,- hvad der er hvad. Hvad ER en "kombi-transport",- og hvilket gods er omfattet ? Desuden drejer det sig også om,- HVORNÅR en "kombi-transport" reelt påbegyndes og afsluttes. Faktisk ER det ret afgørende,- om en "kombi-transport" påbegyndes FØR man fysisk HAR modtaget selve transporten,- der kan være en trailer,- eller en skibscontainer,- eller et "skiftelad".

Eksempelvis en transportopgave,- hvor en vognmand får til opgave,- at foretage en "kombi-transport" fra Containerterminalen i Århus,- til Vejle,- - losse godset,- -og levere den tomme container tilbage til containerterminalen i Århus ? Her mener JEG,- at den pågældende "kombi-transport" udelukkende er turen fra Containerterminalen i Århus,- og frem til modtageren af godset. Når modtageren kvitterer for modtagelsen af godset,- må turen være afsluttet.

Nu kommer vi til det "springende punkt",- nemlig kørslen til Containerterminalen,- for at hente containeren,- samt kørslen tilbage med den tomme container ? Her mangler der en præcis definition på,- hvad der i "EU-direktivet" menes med,- " de indledende og/eller afsluttende vejstrækninger, der udgør en integrerende del af den kombinerede transport, uanset om disse vejstrækninger passerer en grænse". Det er nok mest logisk,- at dette betyder den samlede "rejse" for godset,- fra afsender til modtager.

Så er vi tilbage ved "selve godset" ! En "kombi-transport" er således HELE "rejsen" fra afsender til modtager,- hvilket efterlader et meget afgørende spørgsmål,- der er MINDST lige så vigtigt at få præciseret. Det er den kørsel der foretages frem til modtagelsen af godset,- samt igen,- efter leveringen ? Dette bør IKKE være en,- " en integreret del " af en "kombi-transport,- sådan som JEG opfatter det.

Det var hvad JEG har fået ud af at læse,- "Rådets direktiv 92/106/EØF af 7. december 1992",- som der ikke er ændret i. MEN så er det,- noget andet,- når man læser i EU-forordning 1072 / 2009,- i præamblens afsnit 16,- som har dette indhold :


Denne forordning berører ikke bestemmelserne vedrørende indgående og udgående godstransport ad vej som en del af kombineret transport som fastsat i Rådets direktiv 92/106/EØF af 7. december 1992 om indførelse af fælles regler for visse former for kombineret godstransport mellem medlemsstaterne og ikke i denne forordning. Strækninger, der tilbagelægges ad landevej i værtsmedlemsstaten, og som ikke indgår i kombineret transport i medfør af direktiv 92/106/EØF, henhører under definitionen af cabotagekørsel og er derfor omfattet af bestemmelserne i denne forordning.

Her tyder det på,- at direktivet HAR indlemmet kørslen,- frem til modtagelsen af godset,- og tilbage igen,- i selve "kombi-transporten,-og alligevel ikke ? Vi må spørge om,- HVORFOR dette afsnit omtaler "Strækninger, der tilbagelægges ad landevej i værtsmedlemsstaten, og som ikke indgår i kombineret transport i medfør af direktiv 92/106/EØF" ? Dette indikere klart,- at der skelnes mellem kørsel FØR man modtager godset,- og kørsel efter leveringen. Netop dette afsnit 16 i forordningens præambel,- danner grundlag for, -at daværende
Transportminister i sin tid,- Hans Chr. Schmidt,- gjorde det "lovligt",- at veksle mellem "kombi-transport" og Cabotagekørsel,- efter behag.

Denne "frihed" har stor betydning,- da det er et lovkrav,- at "kombi-transport" SKAL registreres i RUT-registeret,- i modsætning til Cabotagekørsel,- der af uforståelige årsager IKKE har dette krav. Samtidig er der ret store fordele ved,- at man lader de såkaldte "indledende strækninger" indgå i selve "kombi-transporten",- frem for at regne disse som Cabotagekørsel. Derfor sidder JEG nu med en klar fornemmelse af,- at der udelukkende er noget der hedder "kombi-transport",- for at gøre det hele mere forvirret og uklart,-end det behøver at være. Faktisk er der i vore dage,- IKKE noget behov for denne "type" transporter,- som egentlig blot er det samme
som en Cabotagetur,- og BURDE ikke anses som andet.

De et såkaldt "Direktiv" tillader hensyn til National lovgivning og blot har til opgave at være "retningsgivende",- når der tages behørigt hensyn til direktivets hensigt,- opnår man kun at skabe usikkerhed omkring det hele. Dette ses tydeligt i Danmark arbejde med at vedtage et Nationalt direktiv for området,- hvor man har visse "planer" omkring "tomkørsel",- der kan dække over netop den kørsel der ligger FØR man modtager godset,- og kørslen EFTER leveringen.


SÅ ? Påbegynder en "kombi-transport" når man modtager godset,- og slutter når der er kvitteret for modtagelsen ? Både EU-direktivet og EU-forordningen,- indeholder en tekst der IKKE entydigt giver MIG et svar på dette ?

MÅSKE SKULLE MAN STILLE DETTE SPØRGSMÅL TIL,- - - EU-DOMSTOLEN ?

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge indeller oprette dig som bruger for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.43 sekunder
22,448,040 Unikke besøg