Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Besøgende

· Gæster online: 7

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 6
· Nyeste bruger: bankmand77

Antal Besøg

721 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< September 2018 >>
Ma Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Udskriv og scan med din smartphone:

GH Truck

Dtl magasinet

NSJV

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin 03:38:15
[A] Dan F Joergensen 06:00:52
[SA] Skovsgaard 19:11:36

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 15
[M] Jan 33

Seneste kommentarer

Fra fotoalbummet...


Transportnyhederne

· ITS-kongressen gav gode bud på digitaliseringspotentialet i transportsektoren
Transportorganisationen ITD deltog som en række andre organisationer med repræsentanter på ITS Verdenskongressen, der i år blev afholdt i København. På kongressen deltog over 4.000 eksperter, virksomheder, organisationer og beslutningstagere for at diskutere og udveksle viden om intelligente transportsystemer


· Trailerproducent investerer 745 millioner kroner i ny fabrik
Tyske Schmitz Cargobull, der blandt andet producerer køletrailere, oplyste på den igangværende transportmesse IAA Nutzfarhrzeuge i Hannover, at den samlet vil investerer 100 millioner euro - cirka 745 millioner kroner - i sin fabrik i Vreden vest for Münster og tæt ved grænsen til Holland


· Danske lastvogne kører mere internationalt gods
Det internationale transportarbejde steg ifølge Danmarks Statistik med 5 procent i andet kvartal 2018 sammenlignet med første kvartal. Da det nationale transportarbejde, som udgør 80 procent af danske lastbilers transportarbejde, samtidig faldt med 3 procent, faldt det samlede transportarbejde (gods gange distance) for danske lastvogne med 2 procent i andet kvartal



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Amukurs.dk

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

Politiets hastighedskontrol virker

NyhedDet kan være ærgerligt at blive blitzet med det røde lys, når man har placeret foden for tungt på speederen, men en ny opgørelse fra Rigspolitiet viser, at det faktisk gør en positiv forskel, når politiet gennemfører fartkontroller.

De nye tal viser nemlig, at politiets fokuserede indsats mod fartsyndere får bilisterne til at sænke farten markant.



Færre dræbte i trafikken

”Det er glædeligt, at det i så høj grad er lykkedes at nedbringe hastigheden på de landevejsstrækninger, hvor politiet har foretaget særligt målrettede kontroller. Vi kan se, at hastigheden er faldet betydeligt mere her end på resten af vejnettet. Vi kan desuden konkludere, at jo længere tid en fotovogn står på en strækning, desto bedre er resultatet,” siger Erik Terp Jensen, chef for Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

På tre ud af fire af de udpegede og evaluerede landevejsstrækninger blev gennemsnitshastigheden bragt ned. Og på to ud af tre strækninger blev antallet af bilister, der kører mindst 10 km/t eller mindst 20 km/t for hurtigt, bragt ned. Ifølge Erik Terp kan disse resultater gøre en stor forskel:

”Det er meget positivt. Det viser, at politiets hastighedskontrol virker. Der er en veldokumenteret sammenhæng mellem hastighed og antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken. Når hastigheden bringes ned, bidrager det til at reducere antallet af dræbte og tilskadekomne, hvilket er det overordnede formål med politiets færdselsindsats,” siger han.

Hastighed, spiritus og uopmærksomhed

Den fokuserede hastighedskontrol er en del af Rigspolitiets nationale strategi for færdselsindsatsen. Strategien fokuserer på de områder, hvor politiets indsats bidrager mest muligt til at forbedre færdselssikkerheden – det vil sige: for høj hastighed, spiritus- og narkokørsel og uopmærksomhed.

Som led i strategien udpegede hver af landets 12 politikredse i 2016 4-8 strækninger, hvor der blev kørt for stærkt, og hvor der var en høj uheldsrisiko. Alle politikredse har igen for 2018 udpeget vejstrækninger, hvor der både er problemer med for høj fart og mange trafikuheld, og hvor man vil sætte ind med en særlig hastighedsindsats.

”Vi håber og tror, at det også på de nyudpegede vejstrækninger vil lykkes at nedbringe hastigheden med en reduktion af risikoen for dræbte og tilskadekomne som resultat,” siger Erik Terp.

FAKTA


Fakta om fart (kilde: Vejdirektoratet):


•Der er for høj fart i omkring halvdelen af dødsulykkerne i trafikken.
•Fra 2011-2015 har knap 500 personer mistet livet i en trafikulykke, hvor en eller flere af de involverede kørte for stærkt i forhold til hastighedsgrænsen og/eller forholdene.

På Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside kan man læse mere om fartens betydning for sikkerheden på vejene: https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/i-bil/hastighed

Sådan gjorde vi:

For hver af de udpegede vejstrækninger blev der opstillet specifikke mål for nedbringelse af gennemsnitshastigheden – for landevejsstrækninger typisk med 1 km/t, for øvrige veje typisk med 0,5-1 km/t, med mindre politikredsene vurderede, at lokale forhold gjorde det nødvendigt at sætte målet lavere. Der blev også sat mål for nedbringelse af andelen af bilister, som kører over hastighedsgrænsen - typisk med 1-1,5 procentpoints. En nedbringelse af gennemsnitshastigheden i denne størrelsesorden, altså fx fra 81 km/t til 80 km/t, vil forventeligt nedbringe antallet af trafikdræbte på den pågældende strækning med ca. 5 %.

Sådan gik det:



Vejdirektoratets hastighedsbarometer: Hastighedsbarometer

Trafikulykker, dræbte og tilskadekomne: Ulykkestal

Politiets nationale operative strategi på færdselsområdet: Operativ strategi på færdselsområdet 2016-2020


Kilde/ Foto: Politi

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.66 sekunder
23,767,962 Unikke besøg