Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Besøgende

· Gæster online: 1

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 6
· Nyeste bruger: bankmand77

Antal Besøg

724 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< September 2018 >>
Ma Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Udskriv og scan med din smartphone:

GH Truck

Dtl magasinet

NSJV

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin 04:00:47
[A] Dan F Joergensen 06:23:24
[SA] Skovsgaard 19:34:08

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 15
[M] Jan 33

Seneste kommentarer

Fra fotoalbummet...


Transportnyhederne

· ITS-kongressen gav gode bud på digitaliseringspotentialet i transportsektoren
Transportorganisationen ITD deltog som en række andre organisationer med repræsentanter på ITS Verdenskongressen, der i år blev afholdt i København. På kongressen deltog over 4.000 eksperter, virksomheder, organisationer og beslutningstagere for at diskutere og udveksle viden om intelligente transportsystemer


· Trailerproducent investerer 745 millioner kroner i ny fabrik
Tyske Schmitz Cargobull, der blandt andet producerer køletrailere, oplyste på den igangværende transportmesse IAA Nutzfarhrzeuge i Hannover, at den samlet vil investerer 100 millioner euro - cirka 745 millioner kroner - i sin fabrik i Vreden vest for Münster og tæt ved grænsen til Holland


· Danske lastvogne kører mere internationalt gods
Det internationale transportarbejde steg ifølge Danmarks Statistik med 5 procent i andet kvartal 2018 sammenlignet med første kvartal. Da det nationale transportarbejde, som udgør 80 procent af danske lastbilers transportarbejde, samtidig faldt med 3 procent, faldt det samlede transportarbejde (gods gange distance) for danske lastvogne med 2 procent i andet kvartal



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Amukurs.dk

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

ITD’s formand: Transportbranchen er på ret kurs

NyhedITD’s formand Gert Jakobsen slog i sin beretning på ITD’s årlige generalforsamling fast, at transport- og logistikbranchen er på ret kurs. Vognmændene er driftige og har forstået at udnytte potentialerne i den økonomisk højkonjunktur, og det har skabt vækst – både i virksomhederne og i samfundet generelt. Men selvom det lige nu går rigtig godt, og den økonomiske fremgang ser ud til at bide sig fast, så skal der fortsat arbejdes målrettet og ambitiøst, hvis de gode tider skal fastholdes.

De danske vognmænd gør det godt og har i den grad formået at udnytte de gunstige tider til at få sat hjulene i omdrejninger. Overalt i transport- og logistikbranchen er der travlhed, og vognmændene er blevet bedre til at tjene penge.


•Transportbranchen er på ret kurs, og en væsentlig årsag er naturligvis fremgangen i dansk økonomi, som ser ud til at fortsætte i de kommende år. Nu gælder det for alvor om at få de gode tider til at vare ved, sagde ITD’s formand Gert Jakobsen, da han indtog scenen ved ITD’s generalforsamling.



Og skal de gode tider fastholdes, kræver det, at branchen er oppe på mærkerne og gearet til fremtiden. Her står branchen over for masser af udfordringer, men også mange muligheder, som skal gribes og implementeres for at sikre væksten i erhvervet fremadrettet.



En af de allerstørste udfordringer, transportsektoren står over for lige nu, er manglen på arbejdskraft, fortalte Gert Jakobsen.


•Danmark er på vej mod fuld beskæftigelse, og det bliver en stor udfordring, hvis arbejdsudbuddet ikke følger trop med efterspørgslen efter arbejdskraft. Flere virksomheder melder om mangel på kvalificeret arbejdskraft, og alene i transportbranchen er der cirka 1.000 ledige stillinger på grund af forgæves rekruttering.



Der er altså hård konkurrence om dygtige medarbejdere, og derfor er der et kæmpe behov for at få gjort op med branchens omdømme. Medarbejderne i transporterhvervet er nemlig rigtig glade for deres arbejde, og det blev også slået fast, da ITD og Krifa sidste år tog temperaturen på arbejdsglæden i vejgodstransporten.


•Medarbejderne i vejgodstransporten melder om alsidige arbejdsdage, spændende udfordringer og gode muligheder for videreuddannelse. Som chauffør har man et selvstændigt arbejde med et stort ansvar. Det er et udadvendt job, hvor man er tæt på kunderne, og mange får en rigtig god løn, fremhævede Gert Jakobsen-



Gert Jakobsen satte i sin beretning også fokus på vigtigheden af at være helt i front, når de førerløse biler kommer. Optimisterne spår, at de kan være på vejene allerede fra 2030, mens de mere forsigtige hævder, at introduktionen først sker efter 2030.



Under alle omstændigheder er det vigtigt, at transporterhvervet bliver inddraget i diskussionen om, hvordan de fremtidige teknologiske udfordringer og muligheder håndteres.


•Automatiseringen af biler rejser på sigt behov for ny lovgivning, og her må Danmark ikke komme bagud. Vores ønske er, at både danske og udenlandske aktører skal kunne teste ny selvkørende teknologi i Danmark. Det vil give myndighederne værdifuld viden i forhold til at få reguleringer og infrastruktur på plads, og samtidig vil det give virksomhederne optimal mulighed for tidligt at udnytte de nye forretningsmuligheder, sagde Gert Jakobsen.


I maj sidste år kom EU-Kommissionen med sin første og længe ventede vejpakke med anbefalinger til nye, fælles spilleregler for den europæiske vejtransportsektor. Anden vejpakke kom i november. Gert Jakobsen gav i den forbindelse udtryk for, at ITD længe har ønsket stærkere, fælles EU-regler. De mange nationale særregler besværliggør, at de mange fordele ved EU’s indre marked kan realiseres, fastslog han.


•Det, vi som branche har brug for, er nye fælles EU-regler, der er klare og entydige, så virksomhederne ved, hvad de skal rette sig efter. Reglerne skal fortolkes ens i EU-landene og bidrage til mere fair konkurrence i EU’s indre marked. Herudover skal de naturligvis kunne kontrolleres og håndhæves effektivt af myndighederne. De kriterier lever Kommissionens forslag i vejpakkens første del desværre ikke op til på alle områder.



Tredje og sidste del af EU-Kommissionens vejpakke ventes i begyndelsen af maj 2018, og ITD arbejder hårdt på at opnå et resultat med stærke, fælles spilleregler og et fremtidssikret grundlag for styrket vækst i vejgodstransporterhvervet i hele Europa.



På klima- og miljøområdet fremhævede Gert Jakobsen, at det er af særdeles stor betydning, at transporterhvervet er fremme i skoene. Den kommende vejpakke vil indeholde nye CO2-standarder for lastbiler, fremtiden byder på nul-emission og i det hele taget skærpede hensyn til klima og miljø. Det giver både udfordringer, men også muligheder. De danske transportvirksomheder er godt med på den grønne bølge, og det skal vi forstå at udnytte i konkurrenceøjemed, for klimaudfordringen vil også fremover stå højt på transportagendaen – både i Danmark og i EU.



Gert Jakobsen kom i sin beretning hele vejen rundt om transportbranchens udfordringer og potentialer. Af andre vigtige emner i beretningen henviste han blandt andet til arbejdet i ITD Arbejdsgiver, som nu har rundet de 100 medlemmer, samt den forestående afgørelse i PostNord-sagen, hvor ITD i november 2017 indsendte en klage til EU-Kommissionen over ulovlig statsstøtte til selskabet.



Til slut kvitterede Gert Jakobsen for det gode samarbejde med ITD’s mange alliancepartnere samt de politikere, myndighedspersoner og organisationsrepræsentanter i ind- og udland, som ITD samarbejder med i det daglige. Gert Jakobsen sendte også en stor tak til ITD’s medlemmer, der har bakket op omkring foreningen, og til kollegaerne i bestyrelsen. Herudover lød der en stor tak til både medarbejdere og direktion i ITD-koncernen, som har ydet en stor og kompetent indsats i årets løb.


Kilde: ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.41 sekunder
23,768,101 Unikke besøg