GH Truck

Besøgende

· Gæster online: 8

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 5
· Nyeste bruger: Jan

Antal Besøg

627 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< Juli 2018 >>
Ma Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Udskriv og scan med din smartphone:

Chaufførnyt

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Veterantog

Amukurs.dk

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin 00:36:06
[A] Dan F Joergensen 02:03:40
[SA] Skovsgaard 1 dag

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 5
[M] Jan 23

Seneste kommentarer

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Vognmand i Fredericia tog to nedbyggede med sig hjem fra Hedensted
Lastas i Hedensted har leveret to nye nedbyggede fire-akslede Kel-Berg udtrækstrailere til vognmandsforretningen Alfred Nielsen og Sønner A/S i Fredericia


· Kombineret transport var på dagsordenene i EU-Parlamentets transportudvalg
EU-Parlamentets transportudvalg - TRAN - afholdt tirsdag den første afstemning om forslaget om revision af reglerne for kombineret transport i EU. Resultatet af afstemningen tager fat på nogle af de største problemer med det forslag, som interesseorganisationen NLA har været bekymret for - men ikke alle


· Lastbilproducent er i stødet på den kommende transportmesse i Hannover
På transportmessen IAA, der finder sted i Hannover i dagene 20. - 27. september stiller franske Renault Trucks op med sin nye helt elektriske lastbilserie - Z.E. - og andet godt fra modelprogrammet



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

Dansk Erhverv - Transportfirma frifundet for omgåelse af overenskomst

NyhedArbejdsretten har netop afgjort, at et transportfirmas overenskomst ikke gjaldt en underleverandørs ansatte, selvom de bl.a. gik med transportfirmaets logo m.v.

Sagen kort
I januar 2016 indgik et transportfirma en kontrakt med en underleverandør som selvstændig vognmand. Transportfirmaet var modsat underleverandøren omfattet af DTL-A overenskomsten. Underleverandøren skulle selv ansætte chauffører, og transportfirmaet havde intet ansvar over for chaufførerne. Underleverandøren og dennes ansatte var forpligtede til at bære transportfirmaets logo på arbejdstøj og biler samt underrette transportfirmaet ved fravær på grund af sygdom. Underleverandøren var tidligere ansat som teamleder i transportfirmaet og fremstod fortsat som teamleder på transportfirmaets hjemmeside.

En chauffør, ansat i august 2016, anså sig for ansat i transportfirmaet og ikke hos underleverandøren. På vegne af chaufføren krævede 3F overenskomstmæssig løn, godtgørelse for manglende ansættelsesbevis og bod for brud på overenskomsten på grund af manglende deltagelse i lokalforhandling. 3F begrundede kravet med, at underleverandøren var angivet som teamleder på transportfirmaets hjemmeside, at hun skulle sygemelde sig både til transportfirmaet og underleverandøren, at hun bar arbejdstøj og kørte i biler med transportfirmaets logo, og at hun ikke havde fået oplyst, at hun ikke var ansat i transportfirmaet.

Arbejdsrettens afgørelse
Arbejdsretten lagde til grund, at transportfirmaet havde indgået kontrakt med underleverandøren som selvstændig vognmand, og at underleverandøren selv ansatte sine chauffører og havde det fulde ansvar overfor disse. Den omstændighed, at transportfirmaet også skulle underrettes om sygdom, at underleverandøren og dennes ansatte skulle bære transportfirmaets logo på arbejdstøj og biler. samt at underleverandøren tidligere havde været ansat som teamleder i transportfirmaet og fortsat var anført som teamleder på transportfirmaets hjemmeside, kunne ikke føre til et andet resultat.

Chaufføren havde indgået ansættelsesaftalen og havde sin daglige kontakt med underleverandøren. Endelig havde underleverandøren ikke givet udtryk for, at ansættelsesaftalen blev indgået på vegne af transportfirmaet.

Arbejdsretten konkluderede på den baggrund, at der ikke var arbejdsretlig identitet mellem transportfirmaet og underleverandøren og frifandt dermed transportfirmaet for alle krav.

Dansk Erhverv vurderer
Dommen illustrerer, at der skal ganske meget til, før en konstruktion med underleverandører som selvstændige vognmænd anses som en omgåelse af DTL-A overenskomsten.

Dansk Erhverv anbefaler dog, at der skabes klarhed, før ansættelsesforholdet begynder ved udlevering af en ansættelsesaftale, så der ikke opstår tvivl om, hvem der er den rette arbejdsgiver.


Læs også: Chauffør havde ikke krav mod et transportfirma, da chaufføren var ansat (Arbejdsrettens dom)

Kilde: Dansk Erhverv.

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge indeller oprette dig som bruger for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.13 sekunder
22,807,511 Unikke besøg