Chaufførnyt

NSJV

MY VETERANTOG

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Amukurs.dk

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin < 5 min 5 Min
[A] Dan F Joergensen 00:26:32
[SA] Skovsgaard 2 uger

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 9
[M] Jan 27

Seneste kommentarer

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Bornholm får besøg af flere krydstogtskibe
Rønne Havn A/S, der er den største havn på Bornholm, har slået sin krydstogtrekord fra sidste år og det ser ud til at tendensen fortsætter. I 2019 anslår havnen, at der vil ske en stigning i antallet af krydstogtpassagerer på godt 50 procent. Det skyldes, at havnen her vil kunne tage imod langt større krydstogtskibe, som følge af den igangværende havneudvidelse


· Politi fandt 1.200 kilo hash i en lastbil med frugt på ladet
Torsdag 26. juli standsede politiet en spansk lastbil på en vej i Odense. Og det var ikke kun meloner og æbler, politiet fandt på ladet. Mellem frugterne bag i lastbilen gemt mellem frugterne fandt politiet også i alt 1.200 kilo hash


· Traileren kan både blæse og have læs på
Ølsted & Allested Vognmandsforretning Bent Sørensen ApS, der har hjemsted på Midtfyn, har været i Hedendsted for at hente en ny fire-akslet Kel-Berg tip-trailer med suge/blæseanlæg



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

Aarhus fortsætter den grønne omstilling med elbusser i bybusnettet

NyhedAarhus tager endnu et skridt i retning af en grønnere kollektiv trafik, når Busselskabet Aarhus Sporveje i samarbejde med Midttrafik og Aarhus Kommune sætter fire elbusser i drift fra august 2019.

Elbusser udleder hverken CO2 eller partikler. Busserne bidrager derfor positivt til nedbringelsen af både den globale og den lokale forurening. Samtidig er støjen fra elbusser kraftig reduceret i forhold til dieselbusser.

De fire elbusser skal køre på linje 13, mellem Holme og Frydenlund. Ruten er cirka 15 kilometer, og på deres vej kører busserne også gennem Bruunsgade, Park Allé og Busgaden i det centrale Aarhus.

Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus, Bünyamin Simsek ser med tilfredshed på tiltaget, der skal være med til at realisere Aarhus Kommunes klimaplan frem mod 2020.

”Det er glædeligt, at vi får afprøvet elbusser, så luftforureningen og støjniveauet i den indre del af Aarhus bliver reduceret. Anskaffelsen af elbusser er derfor også i tråd med kommunens klimaplan, hvor vi netop har ønsket en elektrificering af den kollektive trafik, som ét af flere initiativer.”

Direktør ved Midttrafik, Jens Erik Sørensen glæder sig over, at Aarhus Kommunes ønske om elbusser er imødekommet. Erfaringerne fra Aarhus skal nu bruges til at rådgive andre kommuner.

”Vi oplever i stigende grad, at kommunerne gerne vil skifte til miljø- og klimavenlige busser. Elbusserne er det seneste eksempel på en teknologi, der kan hjælpe kommunerne til at nedbringe CO2-udledningen. Nu ser vi frem til at få nogle erfaringer, som vi kan bruge i vores rådgivning af andre kommuner, der også efterspørger miljøvenlige alternativer til dieselbusserne.”

Det er Busselskabet Aarhus Sporveje, der kører bybusserne i Aarhus, som skal stå for den daglige drift af elbusserne. Her ser direktør Finn Mikkelsen frem til at medvirke til en forbedring af miljøet i Aarhus og samtidig få praktisk erfaring.

”Vi er ISO-certificeret i miljøledelse, så vi er meget opmærksomme på vores påvirkning på miljøet. En investering i elbusser er til gavn for såvel kundeoplevelsen som for miljøet i kraft af reduceret luft- og støjforurening. Med et projekt i denne størrelsesorden kan vi i lille skala opbygge værdifuld viden og erfaring, før vi går i stor skala”.

For at kunne gennemføre en hel dags kørsel, skal busserne løbende lade via en pantograf ved en endestation. Pantografen leveres af ABB, mens Volvo er valgt som leverandør af elbusserne, som bliver modellen Volvo 7900 Electric.

FAKTABOKS

I august 2019 sætter Aarhus Sporveje fire elbusser i daglig drift

Elbusserne skal køre mellem Holme og Frydelund, gennem centrum

Ruten er cirka 15 km

Elbusserne reducerer CO2-udledningen med cirka 204 tons årligt

Volvo skal levere busserne, mens ABB leverer ladestandere


kilde: Midttrafik.

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge indeller oprette dig som bruger for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.16 sekunder
23,374,143 Unikke besøg