GH Truck

MY VETERANTOG

Viking Run

Besøgende

· Gæster online: 6

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 5
· Nyeste bruger: Jan

Antal Besøg

655 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< Juli 2018 >>
Ma Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Udskriv og scan med din smartphone:

Chaufførnyt

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

NSJV

Amukurs.dk

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin 00:13:50
[A] Dan F Joergensen 09:32:09
[SA] Skovsgaard 6 dage

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 6
[M] Jan 24

Seneste kommentarer

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Danmark har en god sag
EU-Kommissionen arbejder ifølge flere medier på en sag, der i sidste ende kan ende ved EU-Domstolen. Baggrunden er de P-restriktioner på maksimalt 25 timer for lastbiler på landets motorvejsrastepladser, som et flertal i Folketinget har besluttet og indført pr. 1. juli


· Taxi-tjeneste kommer tilbage til Finland
Et flertal i det finske parlament har liberaliseret lovgivningen på persontransportområdet. Det åbner for, at den amerikanske kørselstjeneste, Uber, kan vende tilbage til Finland


· Transporter til Tyskland er blevet dyrere
Fra 1. juli blev det tyske vejnet, der er belagt med vejafgift (maut), udvidet fra omkring 30.400 kilometer til omkring 52.000 kilometer. Udvidelsen omfatter først og fremmest en række hovedvejsstrækninger



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

Hvordan beskyttes cyklister og fodgængere i trafikken

NyhedDødsfald i ulykker, der involverer lastvogne, er faldende. Ikke desto mindre viser Volvo Trucks’ forskning, at den samme nedgang ikke ses i ulykker, hvor cyklister og fodgængere er involveret. Der er brug for indsatser for at reducere disse ulykker. Ny teknologi kombineret med opdateret lovgivning, bedre infrastruktur, højere opmærksomhed på sikkerhed og bedre synlighed kan gøre vores bytrafik mere sikker.


Rundt omkring i verden vokser byerne i takt med at 3 millioner mennesker hver uge flytter til byområderne. "Byer bringer folk sammen, men når så mange personer og køretøjer deler den samme begrænsede plads, bliver mange fodgængere og cyklister ofre for skader og dødsfald i trafikken," siger Carl Johan Almqvist, trafik- og produktsikkerhedsdirektør hos Volvo Trucks.

Volvo Trucks har gjort sikkerhed til en af sine kerneværdier i løbet af virksomhedens 90 år lange historie og har en mangesidig tilgang til trafiksikkerhed. Den strækker sig lige fra forskning i trafiksikkerhed til udvikling af sikkerhedsteknologi til køretøjerne, såsom sporassistent og intelligent fartpilot med nødbremse, til chaufførtræning og design af sikrere køretøjer. Trafiksikkerhedskampagner såsom 'Stop, look, wave' (svarer til det danske 'Trafiksikkerhed i Øjenhøjde') og 'See and Be Seen' rettet mod cyklister og børn er også en vigtig del af indsatsen.

"Eftersom chauffører, cyklister og fodgængere deler vejen, er det vigtigt for dem at forstå hinandens behov og begrænsninger. Som lastvognsproducent kan vi gøre meget for at sikre, at ingen kommer til at skade i en ulykke, der involverer et af vores køretøjer, og for at øge den generelle bevidsthed om trafiksikkerhed. Vi har en vision om nul ulykker," siger Carl Johan Almqvist.

Nu vælger mange storbyer også at tackle udfordringen på bredt plan. På verdensplan har adskillige storbyer taget 'vision nul' tilgangen til skader i trafikken. F.eks. i London, hvor byens transportmyndighed Transport for London har et mål om nul alvorlige ulykker og dødsfald på deres veje og om at 80 % af alt transport i London sker til fods, på cykel eller i offentlig transport i 2041.

For at opfylde sin vision implementerer London nu en lang række foranstaltninger til forbedring af trafiksikkerheden, lige fra at reducere fartgrænserne til at øge håndhævelsen samt ændring af designet på vejene og byens farligste kryds. Transport for London har målet om at reducere trafikrisici som udgangspunkt for beslutningsprocessen og arbejder tæt sammen med grupper for udsatte trafikanter og køretøjsproducenter som Volvo Trucks for at finde løsninger.

"Vi har brug for, at transportvirksomhederne forbedrer deres flådes sikkerhed," siger Will Norman, Walking and Cycling Commissioner hos Transport for London.

Et vigtigt initiativ, der er på vej fra Transport for London er at udvikle verdens første standard for direkte udsyn (Direct Vision Standard, DVS) for tunge køretøjer i byen. Ifølge udkastet til forslaget skal alle tunge køretøjer over 12 tons kunne demonstrere et højt niveau af direkte udsyn fra førerhuset eller andre tilsvarende sikkerhedsforanstaltninger for at kunne operere i London fra 2020.

"Direkte udsyn fra lastvognens førerhus har vist sig at influere betydeligt på reduktion af risikoen for fodgængere og cyklister, idet blinde områder er en nøglefaktor i påkørsler," siger Will Norman.

At sikre fremragende udsyn fra førerhuset er en vigtig del af Volvo Trucks' sikkerhedsfilosofi. Det er især vigtigt i udviklingen af køretøjer til bymiljøer, som f.eks. i den opdaterede Volvo FE med lav indstigning, der har et ekstra lavt chassis og muligheden for at tilvælge forstørrede ruder, der dækker meget af dørene. De ekstra vinduer giver chaufføren direkte udsyn langs med siden af køretøjet.

"Dette er den ultimative lastvogn i forhold til at maksimere det direkte udsyn, fordi du som chauffør nærmest er i øjenhøjde med cyklister og fodgængere på vejen," udtaler Claes Avedal, sikkerhedschef hos Volvo Trucks.

Lastvogne, der kører i byerne, er også klar til at blive sikrere ved hjælp af bedre teknologi, der kan registrere bløde trafikanter rundt om køretøjet. I det EU-finansierede Xcycle-projekt samarbejder Volvo Trucks med teknologivirksomheder og forskningsinstitutter, og en af teknologierne involverer et system, der registrerer cyklister.

"Næsten 40 % af ulykker, der involverer lastbiler og cyklister, sker på køretøjets passagerside. Det er det mest kritiske område ved et højresving. I Xcycle-projektet ønsker vi at finde ud af, hvordan vi kan reducere denne type ulykker ved at kombinere advarselssystemer i lastvognen med byens intelligente trafiksystemer ved hjælp af wifi. Såvel lastbilchaufføren som cyklisten vil modtage en advarsel for at gøre dem opmærksomme på farlige situationer", udtaler Xcycle projektleder Jerome Vigneron fra Volvo Trucks.

Resultaterne af projektet vil blive præsenteret til november.

"Dette projekt er en perfekt mulighed for at bidrage til vores mål om nul ulykker," siger Jerome Vigneron.

Der forventes endnu flere sikkerhedskrav i fremtiden. I 2023 er EU-kommissionen klar til at implementere teknologistandarder for registrering af bløde trafikanter.

Der vil også komme udsynsstandarder for tunge køretøjer.

"Det er meget positivt at se, at der stilles højere krav til trafiksikkerheden. Vi er alle sammen om dette - alle trafikanter skal involveres for at forbedre trafiksikkerheden i vores byer," siger Carl Johan Almqvist.



Terminologi:

Bløde trafikanter er en betegnelse for en gruppe af trafikanter, der har en høj skade- og ulykkesrate, især fodgængere, cyklister og motorcyklister.

Fakta: 4 måder at beskytte bløde trafikanter i byerne:

1. Bedre design af vejen

Sænkning af køretøjers fart og adskillelse af motorkøretøjer og sårbare trafikanter vha. hævede fortove og beskyttede cykelstier kan gøre en stor forskel for sikkerheden. Ved udformning af kryds kan det være hensigtsmæssigt at fokusere på at reducere krydsning af cyklister og drejende køretøjer.

2. Bevidsthed om trafiksikkerhed

Øge risikobevidstheden blandt alle trafikanter vha. bedre chaufførtræning samt øge risikobevidstheden blandt bløde trafikanter. Volvo Trucks' trafiksikkerhedskampagner: 'Stop Look Wave' (‘Trafiksikkerhed i Øjenhøjde) og 'See and Be Seen' er udviklet til at forebygge ulykker igennem højere bevidsthed om trafiksikkerhed og bruges i mere end 20 lande.

3. Ny teknologi

Teknologi, der kan registrere bløde trafikanter er allerede i gang med at blive udviklet til scenarier såsom hvis et køretøj trækker ud i en modkørende cyklists bane. I mellemtiden kan køretøjer udstyret med cyklistværn minimere skaderne en sårbar trafikant påføres ved et sammenstød.

4. Mere udsyn

Forbedret direkte og indirekte udsyn i køretøjerne vha. ruder, bedre spejle, kameraer samt brugen af køretøjer med lavt chassis kan gøre en stor forskel for sikkerheden. Logistikfirmaer kan bidrage til sikkerheden ved at vælge den rigtige lastvogn til den rigtige opgave og dermed undgå store lastvogne eller for mange lastvogne i centrum.


Kilde: Volvo Trucks

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge indeller oprette dig som bruger for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.14 sekunder
22,914,073 Unikke besøg