GH Truck

MY VETERANTOG

Viking Run

Besøgende

· Gæster online: 9

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 5
· Nyeste bruger: Jan

Antal Besøg

655 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< Juli 2018 >>
Ma Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Udskriv og scan med din smartphone:

Chaufførnyt

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

NSJV

Amukurs.dk

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin 00:07:24
[A] Dan F Joergensen 09:25:43
[SA] Skovsgaard 6 dage

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 6
[M] Jan 24

Seneste kommentarer

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Danmark har en god sag
EU-Kommissionen arbejder ifølge flere medier på en sag, der i sidste ende kan ende ved EU-Domstolen. Baggrunden er de P-restriktioner på maksimalt 25 timer for lastbiler på landets motorvejsrastepladser, som et flertal i Folketinget har besluttet og indført pr. 1. juli


· Taxi-tjeneste kommer tilbage til Finland
Et flertal i det finske parlament har liberaliseret lovgivningen på persontransportområdet. Det åbner for, at den amerikanske kørselstjeneste, Uber, kan vende tilbage til Finland


· Transporter til Tyskland er blevet dyrere
Fra 1. juli blev det tyske vejnet, der er belagt med vejafgift (maut), udvidet fra omkring 30.400 kilometer til omkring 52.000 kilometer. Udvidelsen omfatter først og fremmest en række hovedvejsstrækninger



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

Sorte biller vrimlede ud af ”sikre” træpaller

NyhedSelvom emballagen er mærket, er den ikke altid behandlet korrekt. Det oplevede en virksomhed i Midtjylland, og problemet er stort.

Pallerne var tilsyneladende korrekt behandlet, da en virksomhed i Midtjylland modtog store motorer fra Kina den 20. juni, men virkeligheden var en anden: Det vrimlede ud med ”sorte biller med strithorn”, som motorforhandleren beskrev det, da han kontaktede Landbrugsstyrelsen. Det viste sig at være den japanske fyrrebuk, som kan gøre stor skade på danske fyrretræer.

- Den japanske fyrrebuk kan bære nogle meget skadelige små rundorme med sig – fyrrevednematoder – som kan lægge områder af fyrreskove øde, hvis de får lov. Heldigvis fik vi med det samme isoleret billerne og destrueret pallerne, takket være den hurtige reaktion og et godt samarbejde med importøren, siger enhedschef Kristine Riskær.

Den japanske fyrrebuk er en såkaldt karantæneskadegører. Det vil sige, at den er så skadelig for dansk og europæisk natur, at den skal udryddes, med det samme den opdages. Det er netop på grund af planteskadegørere som den, at træemballage som paller og kasser skal behandles med varme eller gas og mærkes med det internationale mærke ISPM 15, før det kommer ind i EU.

Klimaændringer og globalisering øger problemet

Desværre oplever Landbrugsstyrelsen flere og flere eksempler på, at træemballagen ikke altid er behandlet korrekt, selvom mærket ser rigtigt ud.

- Det er ikke første gang i år, at vi finder skadedyr i mærket træemballage her i Danmark, og vi kan se, at der er et stort problem på EU-plan med træemballage, der ikke lever op til reglerne. Derfor opfordrer vi alle importører, speditører og andre, der håndterer paller og trækasser fra tredjelande til at være ekstra opmærksomme på spor efter skadegørere. Også selvom mærkningen ser rigtig ud, siger Kristine Riskær, enhedschef i Landbrugsstyrelsen.

Både klimaændringer og øget handel er med til at øge udfordringen med at begrænse uønskede svampe, bakterier, virus og biller som fyrrebukken. Alene i 2016 blev der på EU-plan fundet 3770 sendinger med træemballage, der ikke levede op til reglerne. Ud af dem fandt man i 261 tilfælde karantæneskadegørere i træet. Men da man kun tager stikprøvekontroller, er det formentlig kun toppen af isbjerget. Derfor indførte EU en generel anmeldepligt for karantæneskadegørere 1. januar 2017.

Alle har pligt til at anmelde skadegørere

Alle borgere og virksomheder, der opdager en karantæneskadegører, har pligt til at anmelde fundet til Landbrugsstyrelsen.

Fakta: Sådan tjekker du træemballagen
●Tjek om emballagen er mærket korrekt efter ISPM15
●Vær opmærksom på savsmuld under emballagen og levende biller på træet
●Anmeld straks eventuelle fund til Landbrugsstyrelsen

Læs mere om ISPM15(PDF)


Kilde: Landbrugsstyrelsen

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge indeller oprette dig som bruger for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.17 sekunder
22,913,920 Unikke besøg