Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Besøgende

· Gæster online: 4

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 6
· Nyeste bruger: bankmand77

Antal Besøg

730 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< September 2018 >>
Ma Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Udskriv og scan med din smartphone:

GH Truck

Dtl magasinet

NSJV

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin 00:59:51
[A] Dan F Joergensen 03:22:28
[SA] Skovsgaard 16:33:12

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 15
[M] Jan 33

Seneste kommentarer

Fra fotoalbummet...


Transportnyhederne

· ITS-kongressen gav gode bud på digitaliseringspotentialet i transportsektoren
Transportorganisationen ITD deltog som en række andre organisationer med repræsentanter på ITS Verdenskongressen, der i år blev afholdt i København. På kongressen deltog over 4.000 eksperter, virksomheder, organisationer og beslutningstagere for at diskutere og udveksle viden om intelligente transportsystemer


· Trailerproducent investerer 745 millioner kroner i ny fabrik
Tyske Schmitz Cargobull, der blandt andet producerer køletrailere, oplyste på den igangværende transportmesse IAA Nutzfarhrzeuge i Hannover, at den samlet vil investerer 100 millioner euro - cirka 745 millioner kroner - i sin fabrik i Vreden vest for Münster og tæt ved grænsen til Holland


· Danske lastvogne kører mere internationalt gods
Det internationale transportarbejde steg ifølge Danmarks Statistik med 5 procent i andet kvartal 2018 sammenlignet med første kvartal. Da det nationale transportarbejde, som udgør 80 procent af danske lastbilers transportarbejde, samtidig faldt med 3 procent, faldt det samlede transportarbejde (gods gange distance) for danske lastvogne med 2 procent i andet kvartal



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Amukurs.dk

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

FDL - Overdimensionerede landbrugs-køretøjer øger risikoen: Infrastrukturen skal ikke bruges som løftestang

NyhedNår så et så vigtigt emne som trafiksikkerhed og fremkommelighed også skal bruges som skohorn for udbredelse af kæmpe godstransporterende arbejdsredskaber, måske tilmed kørt af en dårligt uddannet maskinfører, på det sekundære vejnet, og så på et falsk grundlag, ja, så råber FDL, endnu en gang, vagt i gevær. For selv om der er flere gode elementer i landbrugets tanker om infrastruktur, er der altså nogle områder, vi er nødt til at have en seriøs dialog om.


Når det drejer sig om landbrugskøretøjer og traktorer, som er dimensioneret med større maksimal bredde, end den normale på 2,55 meter, burde disse traktorer kun køre på det offentlige vejnet som tomkørsel, flytning til arbejdsopgaver, og hjemkørsel efter afsluttet arbejdsopgave. Og det ville heller ikke skade, om dem, der sidder bag rattet af de store maskiner/redskaber, fik en særlig uddannelse. Det ville i hvert fald højne trafiksikkerheden betydeligt.


Eksemplet med en gyllespreder med en bredde på 3,30 meter, måske plus flagrende, løsthængende slanger, som transportenhed mellem gylletank og mark, via offentlig vej, skal forbydes, siger kontorleder Jens Groot, FDL. En gyllespreder med en bredde på 3.30 m., som kører med fuldt læs maks./plus på smalle biveje, kører permanent med højre hjulsæt halvt inde og halvt uden for asfalten. Den trykker asfalten i stykker vejbanen i stykker. De smalle biveje kan ikke klare det tunge akseltryk, og det samme gælder andre vejstrækninger.


Lastbiler med fuldt læs kører ikke, og hopper på, uden for asfaltkanten, for hvis de gør det, er der en betydelig risiko for at havne i grøften. Som udgangspunkt hører traktorer til på markerne. De lovmæssige krav til maskinføreren lever på ingen måde op til de krav, som stilles til chauffører, der udfører godstransport på gummihjul. FDL siger nej til, at infrastrukturen skal bruges som løftestang, for at opnå vægt og max dimensionerede mål for traktortransporter, som godstransporterende monstre på vejnettet, fastslår Jens Groot.


Fakta
• Maskinfører: Kan erhverve kørekort som 16 år - Ingen yderlig uddannelse kræves.
• Godschauffør: Kan erhverve kørekort som 18 år. Godskørsel kræver et 4 ugers bestået EU uddannelse kursus- til godstransport, som efterfølgende hvert 5 år kræver en opfølgende efteruddannelse.
• Ingeniøren: Undersøgelse: Gylletransport ødelægger vejene.
• Ny Grontmij-undersøgelse, udført for asfaltindustrien, viser, at store og brede landbrugsmaskiner øger sliddet på vejene med 34 procent.
• Transportpolitisk udspil: Ny vej frem for fødevareklyngen
• Udgivet af Landbrug & Fødevarer Axelborg, Axeltorv. KBN.
file:///C:/Users/JG/Downloads/LF-Transportpolitisk-udspil%20(3).pdf

https://ing.dk/artikel/undersoegelse-gylletransporter-oedelaegger-vejene-170336


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.17 sekunder
23,766,910 Unikke besøg