Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Problemerne tårner sig op i 2019: Nu må politikerne altså geare op
NyhedAfskeden med 2018, bliver på mange måder en skelsættende begivenhed, ikke mindst fordi omfanget af ulovligheder, stort set uhindret, er øget. Kampen mod den sociale løndumping er kun blevet til fine ord, når politikerne var på TV, men da de fine ord skulle udmøntes i praktisk gerning, undskyldte man sig med, at der ikke var afsat penge til en fortsat bekæmpelse. Desuden har en dom, afsagt ved en siciliansk domstol, fastslået, at et italiensk firma, af den danske arbejdsret, ikke skal betale en bod på hele 14 millioner danske kroner.


Den sicilianske domstols afgørelse har forståeligt nok skabt både vrede, forundring, og ikke mindst frygt, for at dommen kan få alvorlige konsekvenser for den danske model og arbejdets fri bevægelighed. Om det går så galt, vil kun tiden kunne afsløre, men den store bod, firmaet blev idømt, skyldes underbetaling af medarbejdere. Det er derfor naturligt, at arbejdsmarkedets hovedorganisationer frygter, det vil ramme Den danske Model hårdt. Hvis dommen ikke ændres, er der på det nærmeste frit slag i bolledejen for dem, der vil snyde.


I den sicilianske dom understreges det kraftigt, at dommen fra Arbejdsretten i Danmark er i med klar uoverensstemmelse med retsprincipper i såvel italiensk ret, EU-regler og den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Jeg går ud fra, at 3F anker dommen, som også har skabt alvorlig bekymring i bl.a. det danske beskæftigelsesministerium. Får Danmark ikke medhold i en ankesag, vil det betyde, at udenlandske firmaer kan være hamrende ligeglade med danske regler. De kan gøre, som det passer dem, uden at danske myndigheder eller arbejdsretten kan gøre noget.


Det vil også betyde, at det bliver vanskeligere at ramme postkasseselskaberne med deres stærkt underbetalte udenlandske vognmænd og vikar-chauffører. Det bliver sværere at få bøder inddrevet. Det står hen i det uvisse, hvordan man i givet fald vil gribe situationen an, men det vil være en katastrofe, hvis det går ud over Den danske Model, som godt nok trænger til en kraftige revision, men som har været et brugbart værktøj på vejen med ordnede forhold. Hvis vi samtidigt skal opleve, at kampen mod social dumping er sat på standby, bliver 2019 ikke just et jubelår.


Kommentaren af Preben von Skjoeth, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.