Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
ET UNDERLIGT REGNESTYKKE !
DebatHer er ikke tale om et regnestykke,- der bygger på EKSAKT viden !

Det er længe siden,- at JEG har fulgt med i disse priser,- - -af gode grunde !

MEN,- jeg føler alligevel,- at der kan "tegnes" et klart billede !

Løndumping handler angiveligt IKKE om "fragtpriser" !


FORBRUGERNE BØR IKKE FRYGTE PRISSTIGNINGER PÅ VARERNE !

Dette indlæg er og bliver,- blot en "model". Da jeg ikke længere er bekendt med de præcise priser på transportopgaver i dagens Danmark,- skal dette tages som det,- det er,- nemlig blot en anslået opstilling,- af de forhold jeg trods alt,- kender lidt til. Målet med dette indlæg er,- at rette fokus mod et forhold,- som JEG personligt har svært ved at,- fatte logikken i. På et tidspunkt var Martin Aabak fra DASP,- ude og "true" med prisstigninger på varerne,- HVIS der skulle betales anstændige lønninger til de udenlandske chauffører.

Jeg vil ikke sætte et tal på disse "fragtpriser",- da jeg ikke kender til dem i detaljer. MEN jeg føler selv,- at jeg kender rimeligt meget til,-hvad man betaler i løn,- til udenlandske chauffører,- nemlig op til 15.000kr. i månedsløn,- som et anslået gennemsnit. Hvis vi så skal have et "modstykke" til dette,- uden helt at kende det præcise tal,- så regner jeg her med,- at dette er i omegnen af halvdelen af lønningerne til Danske chaufører. Altså en anslået forskel på 15.000kr. om måneden.

Da der ikke er tale om en "prisforskel" på ét enkelt læs,- men udelukkende på en månedsløn,- er det lidt svært at forstå påstanden om,- at en anstændig løn,- vil få priserne i butikkerne,- til at "eksplodere". Sådan løst regnet,- må vi forvente,- at en chauffør foretager noget i omegnen af i hvert fald 18-20 transporter,- hver måned,- og mange gange også endnu flere. Med et gennemsnit på 12-20 ton pr. læs, -vil en "merpris" på én krone pr. kg. betyde mindst 12.000kr. mere pr. læs. Det vil også betyde,- at med appelsiner som eksempel,- vil der være 12.000 personer,- der betaler én kr. ekstra for 1 kg. appelsiner,- og DET vil nok ikke sende mange på "fattiggården".

Her er tale om ét enkelt læs,- og med mindst 18-20 læs om måneden,- syntes der at være rigelig med "dækning" til en anstændig løn til chaufførerne. Selvfølgelig er der en del regnskabsmæssige forhold,- der nok vil betyde,- at provenuet ikke bliver høkere end ca. 4-5000 kr. pr. læs. Taler vi så om mindst 18 læs om måneden,- bliver provenuet noget der ligger i omegnen af 90.000 kr. pr. chauffør. Der BURDE således være rigeligt til,- at betale forskellen på de ca. 15.000kr. som er den mest kendte forskel på lønnen i dag.

Det ER muligt,- at mit regnestykke her,- ikke er helt korrekt. Derfor ville det nok være en fordel for den videre debat,- hvis der hos læserne var en med mere kendskab til de faktiske forhold,- der lige kunne "udfylde hullerne". Dog vil jeg fastholde,- at der er noget der tyder på,- at lavtlønnede chauffører,- nok ikke er hele forklaringen,- samt at der nok ligger et mere kompliceret forhold bagved. Det KUNNE handle om SKAT,- eller om noget helt andet,- og det BØR frem i lyset.


Så,- HVEM sidder og "skummer fløden",- og HVOR sider de ?

HVEM KAN "LØFTE SLØRET" HER ?
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.