Transport 2019
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Nettog Hobby
ØSTRE LANDSRET HAR LUKKET EN "KATTELEM" !
DebatFaktisk må der nu brede sig en voldsom panik,- hos mange virksomheder i Danmark !

Det handler jo IKKE bare om en "nummerplade",- - -åbenbart !

Der ER skam en gældende lovgivning,- for sådanne forhold !

"Datterselskaber" bliver mindre attraktive i fremtiden !


"SYNDEREN" ØNSKER I K K E,- -AT ANKE DOMMEN !

På baggrund af et indlæg,- på "Transportmiljoe.dk",- vil jeg nu lige "fare i blækhuset",- og skrive dette indlæg :

TÆNK,- at det skulle tage SÅ mange år,- når der faktisk lå en gældende lovgivning i skuffen,- som bare ikke kom frem i lyset,- før nu ? Det må man så mene om,- hvad man vil,- og blot glæde sig over,- at der endelig bliver ryddet op i svineriet. For jeg forventer sandelig,- at man nu går videre til alle de andre Danske virksomheder,- der arbejder efter samme "model" som KIM JOHANSEN,- når der tales om SKAT til Danmark.

Nu skal JEG naturligis ikke bare "svinge øksen",- MEN som JEG læser dommen,- og de præmisser den er afsagt ud fra,- så BURDE det "ligge lige til højrebenet". Når man så genopfrisker det der var fremme,- tilbage i 2009,- da man "skrottede" den såkaldte "Øst-aftale",- bliver man lige mindet om,- at her også er tale om "organisering" eller "overenskomst". Således er der flere forhold der skal "spille sammen",- og måske er her en forklaring på,- mange diffuse "ballader" i branchen.

Følgende blev slået fast,- tilbage i April måned 2009,- i forbindelsen med,- at "Øst-aftalen" ophørte pr. 1. Maj samme år :


Når "Øst-aftalen" ophører 1. maj, bortfalder kravet om, at østarbejdere ansat af dansk arbejdsgiver skal have overenskomstmæssig løn eller hvad der svarer dertil. Det betyder, at der gælder samme regler for østarbejdere som for dansk arbejdskraft. Som udgangspunkt er vikarer omfattet af brugervirksomhedens overenskomst og skal derfor aflønnes ligesom kollegerne i den virksomhed, de arbejder for. Udleje af billige østeuropæiske vikarer kan derfor kun ske til virksomheder, der ikke i forvejen er omfattet af en overenskomst.

MEN,- nu skal vi nok ikke være FOR optimistiske,- FOR tidligt. Vi ved jo at der findes meget kreative virksomheder,- med dyre og dygtige Advokater,- som nok skal stritte imod,- og forsøge at krybe "udenom". Det bliver nok ikke nemt,- men jeg vil næste garantere,- at det bliver prøvet. Dog blegner mulighederne nok i lyset af,- at KIM JOHANSEN har valgt IKKE at anke dommen,- og har det med erkendt forholdet,- som værende korrekt pådømt. Vi kan lige kigge på den korte,- og meget enkle beskrivelse af de forhold,- der førte til dommen :

Reglerne om beskatning af udlændinge, der lejes af danske firmaer, siger, at hvis de udenlandske ansatte udfører arbejde, som er en integreret del af en dansk virksomheds drift, så skal der betales dansk skat.

Lur mig,- om der ikke bliver en voldsom debat om,- hvornår der er tale om "der lejes af Danske firmaer",- og ,- hvornår der er tale om "en integreret del af virksomhedens drift". Personligt vil jeg påstå,- at alle oopgaver der udføres for en virksomhed,- MÅ være en "integreret del af virksomhedens drift",- - -ihvertfald når vi taler om godstransport. Faktisk BURDE dette have en væsentlig indflydelse på brugen af "datterselskaber",- OG gøre de såkaldt "Postkassefirmaer" sårbare overfor et stormløb af format.

Da der her angiveligt er tale om EU-lovgivning,- (hvilket jeg endnu ikke har fået dokumenteret),- burde denne dom,- give voldsom travlhed hos de berørte myndigheder. Samtidig bliver det spændende at høre om reaktionen på denne dom,- - -fra ITD. Har man ikke læst om dommen,- kan dette gøres HER : Link

SKAL VI SIGE "1-0",- ELLER ER DER TALE OM "1-1" ?
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.