Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
DEN "NEMMESTE LØSNING" ENDNU EN GANG !
DebatDet blev så til et forbud,- men øjeblikkelig virkning !

Dette er i sig selv "klogt" nok,- MEN ?

Der findes fortsat en del ubesvarede spørgsmål !

Sket er desværre sket,- og det endte meget tragisk !


SÅ HAR MAN "FORHINDRET" EN GENTAGELSE !

Mange vil sikkert syntes,- at det er upassende at skrive dette indlæg,- men for mig føles det nærmest som om,- at man helst ikke vil "fortælle alt" . Jeg har studeret alle de billeder,-jeg har haft mulighed for at "studere",- uden at dette har gjort MIG ret meget "klogere". For HVAD skete der egentlig med den pågældende trailer ? KAN det hele virkelig være på grund af "kongebolten",- og måden man læsser trailerne på ? HAR der været "sparet" på surringen,- eller er der tale om en regulær "naturkatastrofe" ?

Jeg skriver dette,- for at påpege det enøjede fokus der er lagt på selve måden,- man læsser trailerne på,- eller nok mere korrekt,- måden de "gøre fast på". Foreløbig har man udelikkende haft fokus på "undervognen",- hvor vi jo finder denne "kongebolt",- der har præcis den samme funktion her,- som ved sammenkobling med en "trækker". Der er indtil videre IKKE omtalt ét eneste ord om "overvognen",- altså selve den del der udgør presenningen,- der jo KUNNE være en medvirkende årsag også.

Men en defekt presenning,- eller en skadet presenning,- vil jo give den kraftige storm,- adgang til at "komme ind" og få en "løfteeffekt",- som den man oplever,- når man flyver med drage. Disse "lommevogne" er ret lave,- og desuden står trailerhjulene jo "nede" i de "lommer" der har givet togvognene dette navn. Således burde der været sikret mod,- at traileren bevæger sig sidelæns. Dette er også tilfældet med "kongebolten" der i låst tilstand burde forhindre det samme,- og dertil også bevægelser "frem og tilbage".

Derfor tror jeg på,- at disse kraftige "naturkræfter" vi oplevede lige præcis den famøse dag,- angiveligt har flået presenningen i stykker og har "fået fat",- og har løftet hele traileren "opad". Dette forestiller jeg mig,- da jeg endnu ikke har hørt noget om,- HVOR den pågældende trailer befandt sig,- EFTER den tragiske ulykke. Desuden forekommer det mig,- at de trailere der var på de efterfølgende togvogne,- kunne være skadet af "vragrester",- fra den famøse trailer. Dette er naturligvis blot et gæt,- fra min side.

Der har gennem årene været et betydeligt antal af disse tog,- både her i Danmark,- og i udlandet,- UDEN at der hos mig,- er kendskab til en lignende ulykke,- - -heldigvis. Derfor tror jeg på,- at "fejlen" kunne være meget andet,- end blot en "kongebolt",- der har været defekt,- eller andet. MÅSKE burde man også se lidt på,- om selve den del der udgør presenningen på sådan en trailer,- overhovedet er konstrueret til denne type "belastning",- ved ekstreme vindforhold,- som vi oplevede på denne tragiske dag.

For mig virker beslutningen om et forbud,- fornuftigt nok i første omgang. Det sikre i hvert fald imod en gentagelse,- og det er i sig selv et gode,- MEN det siger jo intet om,- HVAD den egentlige årsag til den tragiske ulykke,- med den forreste trailer,- virkelig var ? Derfor KUNNE den egentlig årsag,- ligge i naturkræfterne,- sammenholdt med en mulighed for "problemer" med den del af traileren,- der udgør presenningen.

Når jeg så kalder beslutningen om et forbud,- for den "nemmeste løsning",- så handler dette ikke kun om den tragiske ulykke,- der her omtales hændelser fra. NEJ,- det er fordi man oplever sådanne "hov´sa´-løsninger" med jævne mellemrum,- på transportområdet,- i diverse forbindelser. OG,- skulle dette forbud være for at sikre sig mod flere tragiske ulykker,- hvilket vi alle jo kun kan hilse velkommen,- så kunne man jo også indføre "andre forbud". Nu har man med et "kørselsforbud" forhindret,- at der sker endnu en ulykke,- med "løse trailere",- og tak for det.

MEN,- kunne man så ikke vedtage et kørselsforbud,- for køretøjer UDEN en såkaldt "alko-lås",- og gøre dette FØR vi får en tragisk ulykke mere ? Hver eneste ulykke med dødelig udgang,- ER i min lille verden,- én for mange. Nu sker der så ikke flere af denne type ulykker med "løse trailere",- så hvorfor ikke sikre sig,- at vi ikke får den første,- med "promillekørsel",- hvor det ville "nemt" at spotte årsagen. De tragiske ulykke med disse "lommevogne" med trailere,- efterlader i min verden,- fortsat et ubesvaret spørgsmål,- omkring den egentlige,- og MÅSKE eneste mulige årsag,- der ikke nødvendigvis kræver en "syndebuk",- i ordets egentlige forstand.


DET ER ALTID KLOGT AT FOREBYGGE,- - FREM FOR AT HELBREDE !
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.