Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Christian Jensen er klar i mælet: FDL vil fortsætte kampen !!!
NyhedSom FDL i flere nyhedsbreve, før jul, var inde på, bliver det formentlig ikke lettere at komme gennem 2019, end 2018 var. Når jeg kigger lidt i krystalkuglen, er der ikke megen opmuntring. Jeg kan til gengæld love, at FDL´s kamp mod ulovligheder, postkasseselskaber, social dumping og højt betalte lobbyister fortsætter. Lytter man til spådomme om transportbranchen, er den klart overordnede tråd, at det høje aktivitetsniveau, som generelt har præget transportbranchen, vil fortsætte i år. Hvilket med en fejlslagen vejpakke fra EU, kan blive mere end katastrofal.


Min spådom er så, at denne profeti alene vil gå i opfyldelse for den del af branchen, som har placeret sig selv i en hverdag, hvor udenlandsk arbejdskraft og udenlandsk ind lejet trækker kapacitet systematisk og generelt udgør den væsentligste del af udgiftssiden i driften. Udenlandske chauffører/trækkere, som hentes ind fra stadigt fjernere og billigere 3. lande, som alene er midlet til at vinde markedsandele fra danske vognmænd med dansk arbejdskraft. Derfor vakler jeg i troen på, at det ny år bliver lige så godt for danske vognmænd med dansk lønnede chauffører.


Kampen mod lave chaufførlønninger og social dumping, skilte sig i 2018 ikke nævneværdigt ud fra 2017. Fronterne er de samme, og består af dem, der systematisk holder deres forretning i gang udelukkende på præmissen om, at myndighederne altid halser et par længder bagefter, dem der udnytter de problematiske og svært fortolkede regler lovligt, men i høj grad også ulovligt. Det var FDL’s håb, at den nye vejpakke på nogle områder bringer klarheder om bl.a. weekendhvil i lastbilen. Men med den ny, aktuelle melding om, at vejpakke blev stemt ned, må vi kæmpe videre.


Det ville være ønskværdigt, hvis myndighederne ville melde klart ud om en fremtidig håndhævelse/fortolkning, så dem der gik med tanker i retning af etablering af egnede parkeringspladser med acceptable overnatningsmuligheder i forhold til 45 timers hvil, få en sikkerhed for bæredygtigheden i sådanne projekter, før kommer der sikkert ikke projekter i den retning.


Det er stadig en stor skuffelse at se danske arbejdsgiverorganisationer vende det blinde øje til, den i Danmark, manglende organisationsfrihed. Det er en skændsel, at danske politikere, i samarbejde med danske arbejdsgiverorganisationer, ikke for længst har tilpasset hovedaftalen LO/DA, så den følger Menneskeretsdomstolens afgørelse dom EU-charteret omkring organisationsfrihed. Det er vigtigt at fastslå, at FDL ikke har interesse i andet end organisationsfriheden. Betales der ikke efter de godkendte overenskomster, må det være en sag mellem de implicerede parter.


Jeg venter utålmodigt på afgørelsen af de indsendte stævninger/retssager mod danske politikere. Der kan ikke herske tvivle om, at det er de danske politikeres opgave, at sørge for at lovgivningen følges af alle parter, og håndhæves. Jeg håber for de danske vognmænds og chaufførers skyld, at mine pessimistiske anelser gøres til skamme, når 2019 er gået. Jeg vil slutte med at takke FDL´s medlemmer, vore samarbejdspartnere og myndigheder for samarbejdet og jeg ønsker alle et Godt Nytår.


Christian Jensen
Formand, FDL

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.