Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 10

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Bøde for is på taget og ulovlig cabotagekørsel
NyhedFærdselspolitiet ved Tungvognscenter Syd, blev fredag den 180119 ved 13 tiden kaldt til motorvejsafkørsel Horsens Syd, hvor en udenlandsk lastbil tilkoblet en dansk sættevogn, havde tabt en større isflage ned på en medkørende personbil. Personbilen havde fået knust frontruden.

Personale fra Toldstyrelsen, kørte tilfældigvis på stedet, da lastbilen tabte isflagen. De tog kontakt til lastbilchaufføren og fik denne standset. Det var derfor en formssag for Tungvognscenter Syd, at optage en færdselsuheldsrapport, og give føreren af lastbilen en bøde for, at han tabte is ned på bilen. Det er et krav, at føreren sikrer sig inden kørslens start, at der ikke er is eller sne på motorkøretøj eller påhængskøretøj, som kan falde af og forårsage fare eller forvolde skade eller ulempe for andre, og således, at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. På grund af grovheden i det aktuelle tilfælde, hvor forruden blev knust på den medkørende personbil, lægges der op til en bøde på 2.500 kr samt en betinget frakendelse af førerretten.

Ved gennemgang af lastbil, sættevogn, gods, køre/hviletid og fragtdokumenter fremgik det, at den udenlandske lastbil kort for inden, var kørt fra Horsens på en international tur. Chaufføren var startet dagen før efter en lang juleferie. Ved gennemgang af køretøjet viste det sig, at også lastbilen havde holdt stille henover jul og nytår.

Ved efterforskning viste det sig også, at chaufføren forud for den internationale tur, han netop var startet ud på, også havde foretaget 1. cabotagetur fra et firma i Østjylland og til et transportfirma i Horsens. Forudsætningen for, at køre lovlig cabotage er, at lastbilen inden for en periode på max 7 dage har afsluttet en international tur. Hvis turen er afsluttet i et andet EU-land, og lastbilen er kørt ind i Danmark uden læs, må der køres 1. cabotagetur i Danmark inden for 7 dage. Hvis en internationale tur afsluttes i Danmark, så må der lovligt køres 3 cabotageture i Danmark, inden for 7 dage.

I dette tilfælde var der ikke foretaget en international tur inden for 7 dage, og derfor er der et bødekrav på 35.000 kr. mod den udenlandske vognmand. Lastbilen blev kortvarigt tilbageholdt, indtil der var stillet betalingsgaranti for bødekravet.

Kilde: Sydøstjyllands Politi
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.