Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 8

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Ny kontrolenhed omsider på vej: Hvad dælen nøler man efter?
NyhedI betragtning af, hvor længe, politikerne har debatteret branchens talrige forslag om et dansk BAG, vækker det betydelig undren, at Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, nu mener, det vil være forholdsvis let at etablerede et dansk BAG. For hvis det er så let, hvorfor i alverden har man så ikke for længst iværksat den savnede kontrolenhed? Set i lyset af, hvor mange mandetimer, der går med et stort og krævende tjek af et vogntog og alle dokumenter, er det indlysende, at opgaven er for stor med det nuværende antal tungvognsbetjente.


Det er velkendt, at flere transportordførere har strittet imod, og givet udtryk for, at kontrollen er en opgave for politiet, men erfaringerne viser klart, at der virkeligt er et stigende behov for mere, og ikke mindst bede, kontrol. Derfor har FDL med jævne mellemrum efterlyst politis handlekraft og opfordret til at etablere et dansk BAG. Flere justitsministre har vægret sig mod at afgive kontrollen til Transportministeriet, fordi politiet sorterer under Justitsministeriet, og derfor er der stort set intet sket. Nu er der, som FDL tidligere har skrevet, en opblødning på vej.


Det er et signal, FDL i den grad hilser velkommen, og det kan ikke gå for hurtigt med at komme i gang med arbejdet, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot. Der har, alt for længe, været et stigende behov for en mere effektiv kontrol af stærkt tiltagende snyd. Det må være et ufravigeligt krav, at det er folk med indsigt i virkelighedens verden i transportbranchen, der skal være med i et dansk BAG. Kim Christiansen taler om , at man kunne bruge politikadetter, men den løsning er ikke tillidsvækkende, fordi det tager lang tid at sætte sig ind i forholdene.



Når vi taler om spild af mandetimer i kontrollen, er det fordi transport-dokumenterne ikke, som en selvfølgelighed, skal være i lastbilen, fortsætter Jens Groot. Papirerne skal blot fremskaffes inden for en rimelig tid. Det er jo rart at have tid til at forberede eventuelle manglende dokumenter. Alle krævede dokumenter skal selvfølgelig findes i lastbilen, og chaufførens dokumenter hos chaufføren. Der bør ikke herske tvivl om, at det skal være deciderede fagfolk, med nøje kendskab til transportområdet, der ved, hvordan ulovlighederne foregår, og hvad de skal gå efter i en kontrol.


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.