Transport 2019
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Nettog Hobby
FDL - Lobbyisterne har alt for stor magt: Passive transportpolitikere har en stor del af ansvaret
NyhedEfter en årevis lang kamp for at bekæmpe ulovlig cabotagekørsel, social dumping og postkasseselskaber, har nogle spurgt, om danske vognmænd og chauffører er blevet små offerlam? Det virker sådan, fordi de, uden fysisk modstand, er ofre for de ofte bedrevidende akademiske teoretikere, som har tilegnet sig bekymrende stor magt. De manglende fysiske reaktioner, skyldes sikkert en forståelig frygt for at miste kørslen. Lobbyisterne er alle steder, og de styrer både politikere og embedsmænd.

FDL har, gennem de seneste 10 år søgt at åbne øjnene på transportpolitiske ordførere, så de kunne ændre/stoppe problemer med cabotage kørsel, som i dag udføres som en permanent og planlagt gentagelse. Det fastslår FDL´s kontorleder Jens Groot, der ikke kan forstå, at politikerne lader stå til, fordi de eksisterende forhold belønner danske virksomheders moderselskaber, som opretter postkasseselskaber i EU-lande med laveste lønomkostning. Derved også social dumping.

Men, med få undtagelser, nøjes politikere med at snakke uden at lade handling følge de fine ord, og der er i hvert fald ingen trafikpolitikere, som kan undskylde sig med, at de ikke ved, der snydes mere end nogensinde, fortsætter Jens Groot. Det er ganske enkelt utroligt, at politikerne ikke for længst er trådt i karakter, men i stedet for at varetage seriøse danske vognmænds og chaufførers interesser, løber politikerne nu i stigende grad snydernes ærinde, og det er skræmmende.

Fakta er, at der trækkes lastbiler og chauffører til Danmark. Lastbilerne får permanent udgangspunkt i den daglige drift fra Danmark, og de disponeres, som var de en del af moderselskabet. Det er de også, for bilerne har aldrig være i tilhørslandet. De er købt og leveret på dansk grund, de hvide nummerplader transporteres fra hjemhørslandet til DK, hvor de monteres, og chauffører med flere forskellige fremmed sprog ansættes i postkasseselskabets vikarbureauer.

Et andet problem er, at initiativtagerne til den type forretning, er organiseret i ITD. Læser man lidt i historien konstaterer man hurtigt, at DI Transport og Danske Speditører, har kæmpet med næb og klør for at skabe de nuværende forhold, som kun har et formål at opnå social løndumpning inden for dansk national godstransport på gummihjul. Det er faktisk lykkedes dem at besværliggøre al kontrol af den lovlige rigtighed omkring cabotagekørsel i Danmark.


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.