Chaufførnyt
Græsted Veterantræf
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 5

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
ITD - Godt nyt i PostNord-sagen: EU-Kommissionen åbner formel undersøgelsesprocedure af kapitalindskud til Post Danmark
NyhedBrancheorganisationen ITD’s klager over ulovlig statsstøtte til Post Danmark begynder nu for alvor at få effekt. EU-Kommissionen har netop meddelt, at der åbnes en formel undersøgelsesprocedure i sagen. Det indebærer en dybtgående undersøgelse af de kapitaltilskud, som ejerne, den danske og den svenske stat, har blåstemplet, og som koncernen er godt i gang med at bruge. Resultatet af undersøgelsesproceduren kan få alvorlige konsekvenser for PostNords redningsplan.

I 2017 fremlagde PostNord en transformationsplan med henblik på at skabe rentabilitet i forretningen. De samlede omkostninger blev vurderet til cirka 5 milliarder svenske kroner, og budskabet var klart, at datterselskabet Post Danmark ikke kunne blive overskudsgivende uden denne samlede transformation. PostNord rettede her blandt andet henvendelse til ejerne med ønske om en kapitaltilførsel på 3 milliarder svenske kroner samt midler til finansiering af en forventet afskedigelse af cirka 1.500 tidligere tjenestemænd, som har ret til treårs rådighedsløn ved afskedigelse.

Den danske og svenske stat indgik den 20. oktober 2017 en fælles aftale, hvor de to stater bakkede op om PostNords transformationsplan. I maj 2018 godkendte Kommissionen statsstøtte i form af 1,6 milliarder svenske kroner til Post Danmark til brug for afskedigelsesomkostningerne til tidligere tjenestemænd. Denne beslutning har ITD klaget over til EU-Domstolen.

Men PostNord og ejerne i de to stater fik ikke noget svar fra Kommissionen på, om de resterende kapitalindskud op til de 5 milliarder kroner, som transformationsplanen samlet vil koste, vil kunne godkendes som lovlige kapitalindskud efter statsstøttereglerne.

Og nu har EU-Kommissionen netop meddelt, at de åbner en formel procedure for at få undersøgt, om de resterende kapitalindskud overhovedet kan godkendes. Godkendes disse ikke, kan der mangle op mod 3 milliarder svenske kroner til at gennemføre den nødvendige transformation af Post Danmark, der skal sikre selskabets overlevelse.

- Meldingen fra EU-Kommissionen er overordentlig glædelig. Den undersøgelse, der nu går i gang, betyder, at Kommissionen vil vende hver en sten, så vi kan få fuldstændig klarhed over, om statsstøtten til Post Danmark er lovlig. Det er en meget vigtig brik i sagen og forudsætningen for, at vi kan få underkendt og forhindret den konkurrenceforvridende statsstøtte til Post Danmark, siger Lena Sandberg fra advokatfirmaet Gibson, Dunn & Crutcher.

Åbningen af proceduren indebærer en dybtgående undersøgelse, hvor Kommissionen inviterer alle interesserede selskaber til at bidrage med deres synspunkter med det formål at afdække alle relevante detaljer. Procedureåbningen er dermed en forudsætning for, at Kommissionen kan træffe afgørelse om, at støtten, som Post Danmark nyder godt af, er ulovlig og skal tilbagebetales. Proceduren tager mellem 12 og 18 måneder og vil derfor køre over det næste år.

Også ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen, glæder sig over EU-Kommissionens beslutning.

- Vi har lagt massivt pres på Kommissionen i sagen om ulovlig statsstøtte til Post Danmark, og derfor glæder det mig på medlemmernes vegne, at det nu ser ud til at virke. Vi vil med sagen have vished for, at statsstøtten til Post Danmark ikke bidrager til at udkonkurrere de private vognmænd, og derfor er det vigtigt, at sagen afdækkes grundigt, og at alle parter bliver hørt, siger Carina Christensen.

ITD, Brancheorganisation for dansk vejgodstransport, klagede i 2017 til EU-Kommissionen over kapitaltilskuddene til Post Danmark. Selskabet opererer i direkte konkurrence med de private vognmænd, og ITD lagde i klagen blandt andet vægt på, at en kapitalindsprøjtningerne til Post Danmark vil være forbundet med meget store omkostninger for det private transport- og logistikmarked.


Kilde: ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.