Chaufførnyt
Græsted Veterantræf
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Forurenende lastbiler, busser og varebiler udelukkes fra de største danske byer
NyhedLuften i de fem største danske byer bliver renere, når miljøzonerne skærpes fra sommeren 2020. I dag fremsættes lovforslaget, som strammer miljøkrav til lastbiler, busser og varebiler, der vil køre i byerne.

Der bliver færre gamle forurenede dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler i de fem største danske byer fra sommeren 2020.

I Torsdags fremsattes et lovforslag, der giver mulighed for at stramme miljøzonerne i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg, så ældre lastbiler, busser og varebiler ikke har adgang, med mindre de har monteret et partikelfilter.

Lovforslaget er en del af regeringens klima- og luftudspil og vil kunne reducere den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer med op til en fjerdedel.

- Vi skal have renere luft i vores byer. Luftforurening er kilde til tabte leveår, sygdomstilfælde og er en daglig gene for mange, ikke mindst i de største byer. Miljøzonerne er ikke blevet opdateret i ti år og er derfor stort set uden effekt i dag. Nu strammer vi reglerne for, hvilke køretøjer, der har adgang, og det vil kunne mærkes på den luft, vi indånder, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

Miljøzonereglerne vil blive strammet trinvist. Fra 1. juli 2020 må lastbiler og busser ikke være ældre end fra 2009, mens varebiler ikke må være ældre end fra 2007, hvis de vil køre i miljøzonerne, medmindre de har et partikelfilter.

De fysiske miljøzonemærker vil blive afskaffet og erstattet af et digitalt håndhævelsessystem for at lette de administrative byrder for erhvervslivet. Den endelige model er ikke fastlagt og vil blive fremsat i et selvstændigt lovforslag senere på året.

Ønsker kommunerne ikke at stramme kravene i miljøzonerne, kan de vælge at nedlægge zonerne.

Fakta:
Stramningen af miljøzonerne for dieselkøretøjer falder i tre trin:

Fra 1. juli 2020

• Busser og lastbiler skal være registreret den 1. oktober 2009 eller være nyere.
• Varebiler skal være registreret den 1. januar 2007 eller være nyere.

Fra 1. juli 2022

• Busser og lastbiler skal være registreret den 1. januar 2014 eller være nyere
• Varebiler skal være registreret den 1. januar 2012 eller være nyere.

Fra 1. juli 2025

• Varebiler skal være registreret den 1. september 2016 eller være nyere.

Køretøjer, der ikke lever op til datokravene, kan på linje med de gældende regler lov få adgang til miljøzoner, hvis de har monteret et partikelfilter. Varebiler med partikelfilter vil samtidig undgå den årlige partikelfilterafgift.

Vejtransporten er kilde til ca. 30 procent af de samlede NOx -udledninger og ti procent af partikeludledningen i Danmark. I stærkt trafikerede gader i myldretiden er andelen endnu højere.


Skærpelse af miljøzonekravene til de tunge køretøjer og varebiler forventes at reducere den samlede partikelforurening fra bilernes udstødning med 25 procent og reducere NOx-udledningen fra udstødningen med fem procent.

Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet

Relateret emne: DI Transport - Regeringen har i Folketinget fremlagt forslag til ændringer af miljøzonerne i de fem største byer.
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.