Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Admin.


Admin : Obs, sommeren er over os, derfor begrænset opdatering juli måned.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Alle Volvo-biler får hastighedsbegrænsning på 180 km/t.
NyhedVed at begrænse hastigheden på alle sine nye biler til 180 km/timen fra 2020 sender Volvo et stærkt signal om den risiko, der er forbundet med at køre for hurtigt.

Volvo’s Vision 2020 er, at ingen bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade i en ny Volvo fra år 2020. Det er en af bilbranchens mest ambitiøse sikkerhedsvisioner, men i erkendelse af, at teknologi alene ikke bringer dem hele vejen, retter Volvo Cars nu også fokus mod føreradfærden.

Volvo’s forskning har identificeret tre sikkerhedsområder, der udgør såkaldte ”gaps towards zero” – altså brister - i ambitionen om helt at sætte en stopper for alvorlige kvæstelser og trafikdrab i nye Volvo’er. En af dem er for høj hastighed.

”Volvo er globalt førende på sikkerhedsområdet; det har vi altid været, og det vil vi altid være,” siger Håkan Samuelsson, adm. direktør og koncernchef. ”Vores forskning har vist, hvor problemområderne er, når det handler om at forhindre, at mennesker kommer alvorligt til skade eller bliver dræbt, når de kører i vores biler. Og selv om hastighedsbegrænsning ikke er en mirakelkur, er det værd at indføre, hvis vi kan spare så meget som blot en enkelt liv”.

Bortset fra at begrænse tophastigheden undersøger Volvo også, hvordan en kombination af intelligent kontrol og geofencing-teknologi i fremtiden kan sænke hastigheden automatisk omkring skoler og hospitaler.

”Vi vil gerne tage hul på en debat om, hvorvidt bilproducenter har ret til eller måske endda pligt til at installere teknologi i deres biler, som ændrer føreradfærden med henblik på at håndtere bilister, der kører for hurtigt, eller som er påvirkede eller uopmærksomme,” siger Håkan Samuelsson. ”Vi har ikke svaret på spørgsmålet, men mener, at vi bør gå forrest i debatten og være pioner på området”.

Problemet når bilister kører for hurtigt er, at over visse hastigheder er bilens indbyggede sikkerhedsteknologi og smart design af infrastrukturen ikke længere nok til at undgå alvorlige uheld med de konsekvenser, der følger. Det er derfor, de fleste vestlige lande har indført hastighedsgrænser. Grænserne bliver imidlertid ikke altid overholdt, og det er en af de almindeligste årsager til at mennesker bliver slået ihjel i trafikken.

Hver år bliver der uddelt fartbøder til millioner af bilister, og i USA viser ulykkesdata fra NHTSA (National Highway and Traffic Safety Administration), at 25 procent af alle trafikuheld i 2017 var forårsaget af for høj hastighed.

Ifølge Jan Ivarsson, som er en af Volvo Cars’ førende sikkerhedseksperter, forstår bilisterne simpelthen ikke den risiko, der er forbundet med at køre for hurtigt.

”Vi mennesker kan godt se, at slanger, edderkopper og højder er farlige, men med farten kniber det,” siger Jan Ivarsson. ”Bilister kører ofte for hurtigt i en given trafiksituation og er dårlige til at tilpasse hastigheden efter situationen og deres egen evne til at køre bil. Vi er nødt til at yde bedre støtte og hjælpe bilisterne med at indse og forstå, at det er farligt at køre for hurtigt”.

Udover hastigheden, er der to andre problemområder, som Volvo benævner ”gaps toward zero”: Lige så indlysende et problem som for høj hastighed (og lige så svært at sætte en stopper for) er sprit- eller narkokørsel. At køre, når man er påvirket af alkohol eller stoffer er ulovligt i store dele af verden, og alligevel er det en betydelig årsag til kvæstelser og dødsfald i trafikken.

Det andet område er førerens uopmærksomhed. Bilister der bliver distraheret af deres mobiltelefon eller på anden vis ikke er helt opmærksomme på deres kørsel, er en anden årsag til ulykker i trafikken. På mange måder udgør de en lige så stor risiko som de påvirkede førere.

Ved et særligt sikkerhedsseminar i Göteborg den 20 marts præsenterer Volvo ideer til, hvordan man kan tackle problemområder som påvirkede og uopmærksomme billister

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.