Transport 2019
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 8

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Nettog Hobby
Branchesamarbejde må sikre omstilling af tung transport
NyhedDen 26. februar offentliggjorde Regeringen en ”kommission for grøn omstilling af personbiler”. Både titel og kommissorium gør det klart, at det som i Regeringens klimaplan i efteråret blev omtalt som en ”kommission, der skal komme med forslag til en samlet strategi for omstillingen af transportsektoren”, er blevet reduceret til en elbils- og afgiftskommission. Dermed ser tankerne om en samlet strategi ud til at være droppet, og den tunge transport efterlades endnu engang ude i kulden.

Et stort flertal i Folketinget har en ambition om én million elbiler på de danske veje i 2030. Da elbiler er betydeligt dyrere end benzin- og dieselbiler, har midlet til at fremme elbilerne indtil nu været afgiftslettelser, der sammen med faldende brændstofafgifter vil koste statskassen over 50 milliarder kroner årligt. Dette er naturligvis uholdbart, hvis vi skal finansiere velfærdsstaten. Derfor skal den netop nedsatte kommission med tidligere DONG-direktør Anders Eldrup i spidsen komme med løsningsforslag til, hvordan man kan bevare statens indtægter, samtidig med at persontransporten omstilles. Men hvad med den tunge transport?

Det er ikke første gang, at den tunge transport bliver udeladt i klimaplaner og -udspil, men det gør ikke udfordringen mindre, at politikerne lukke øjnene for den. Tal fra Det Internationale Energiagentur (IEA) viser nemlig klart og tydeligt, at væksten i tung transport og flytrafik vil medføre stigende efterspørgsel efter flydende brændstoffer uanset hvor mange elbiler, der skulle komme i verden.

Manglende politiske vilje til at adressere udfordringen betyder, at de berørte brancher i højere grad må tage ansvaret på sig. Derfor var det yderst positivt, at Brancheforeningen Dansk Luftfart i begyndelsen af ugen inviterede til et bredt samarbejde om omstilling af luftfarten, og at Vindmølleindustrien og Brintbranchen herefter greb bolden og opfordrede til et branchesamarbejde om elektrofuels i fly og tung transport. Som brancheforening for leverandører og producenter af energi til transport er Drivkraft Danmark naturligvis klar til at indgå i et sådant samarbejde. Vi ved, hvad der virker for forbrugerne, og det er os, der skal omstille, mens hjulene holdes i gang og flyene på vingerne. Men hvis elektrofuels skal blive en succes, skal vi også have energisystemet med. Det er derfor bydende nødvendigt, at vi samarbejder på tværs af brancher.

Vores håb er, at et bredt samarbejde kan føre til konkrete initiativer og forslag, som kan overbevise politikerne om, at omstilling af transporten er mere end elbiler i persontransporten. Ud over at blive helt nødvendig for, at vi skal kunne leve op til Parisaftalen og målet om at begrænse den globale opvarmning, kan teknologier til produktion elektrofuels også blive et nyt dansk eksporteventyr. Men det kræver, at der er politisk vilje til at fokusere bredt på hele transportens omstilling med klare krav og rammebetingelser.


Kilde: Drivkraft Danmark
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.