Chaufførnyt
Græsted Veterantræf
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 8

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Admin.


Admin : Folketingsvalg er udskrevet til afholdelse den 5. juni. På vore portaler vil der været begrænset opslag der omhandler dette emne.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL efterlyser politisk handlekraft: Manglende vejpakke øger den sociale løndumping!
NyhedLettere omskrevet, kan man vel med rette sige, at de gode græd, mens de onde lo og i den grad nød situationen, EU-Kommissionen forkastede den stærkt omdebatterede vejpakke. Det var en mavepuster af de helt store dimensioner, EU Parlamentet ikke kunne skabe flertal for en hårdt tiltrængt opstramning, som Ministerrådet af transportministre havde foreslået. ellers foreslog. Det føltes nærmest som at blive bombet 20 – 30 år tilbage, og nu har det lange udsigter til en opstramning, hvilket især skyldes de nye østeuropæiske lande, som er kommet med i EU.


Et af resultaterne er, at kampen mod den sociale dumping har lidt et alvorligt knæk, for det er svært at se, hvor der er en åbning, når Parlamentet ikke har den nødvendige vilje til at skabe mere ro og ordnede forhold. Den illoyale konkurrence bør stoppes, men når politikerne ikke kan skabe flertal, er det svært at finde en ordentlig løsning til gavn for de seriøse vognmænd, der ikke fifler med tingene, men bruger dansk registrerede biler og aflønner efter gældende danske overenskomster. Det, de er oppe i mod, er ikke mindst postkasseselskaber og et stort løntryk.


Det er ved at være sidste udkald, og det er rystende, at politikerne ikke reagerer, siger kontorleder, Jens Groot, FDL, og fortsætter: Er det kun, når bødetaksterne over for chauffører og vognmænd løftets til astronomiske højder, at politikerne kan få lovene færdig i en fart? Skal taget løftes 10 cm, eller hastigheden hæves 10 kilometer, skal parkeringsmulighederne udvides så chaufførerne kan holde lovpligtige pauser, kan det ikke klares på et år. Hvordan skulle de så skabe ordnede kontrol forhold, så den nuværende lovgivning kan blive overholdt og håndhævet?


Får vi et EU-krav om aflønning af chaufførerne efter dansk mindsteløn, når der køres cabotage-kørsel i Danmark, er vi altså nødt til at kende den. Det gør vi ikke nu, og det giver problemer. Faktisk ret store problemer En normalløns-overenskomst vil ikke kunne bruges. Derimod har vi i Danmark behov for en lovbefalet mindsteløn, som arbejdsmarkedets parter selv skal forhandle på plads, og som efterfølgende nedfældes til dansk lov, for eksempel efter den norske model, lyder det afsluttende fra Jens Groot.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.