Chaufførnyt
Græsted Veterantræf
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 9

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører
NyhedKøbenhavns Kommune forstærker nu sin grønne indsats for at nedbringe CO2-udledningen i byen. Hvis man fremover vil levere varer og tjenesteydelser til kommunen, kan man møde krav om, at det sker i miljøvenlige biler

Københavns Kommune indkøber hvert år varer og tjenesteydelser for 12,9 milliarder kroner hos 18.487 leverandører. Som stor kunde kan kommunen være med til at fremskynde omstillingen til grønne køretøjer, så byen får bedre luftkvalitet. Derfor indfører kommunen nu krav om grønne køretøjer hos sine leverandører.


”At sikre ren luft i København er en af mine allervigtigste opgaver som overborgmester. Vi skal skrue på alle knapper, som forbedrer luftkvaliteten. Derfor sender vi nu et stærkt signal til vores leverandører: Vi vil fremover vælge dem, som kører miljøvenligt”, siger overborgmester Frank Jensen (S).


Tiltaget vil give en besparelse på ca. 1.000 tons CO2 allerede i 2021, alene sparet på leverancer til kommunen.

Men kravene vil også betyde, at varer og tjenesteydelser leveret til andre kunder i byen vil blive leveret ’grønt’, da kommunens leverandører jo også kører ud til andre kunder. På den måde vil kommunens krav medvirke til at igangsætte en større omstilling i vare- og servicekørslen i byen.


”Det vil være med til at skubbe den grønne omstilling fremad og give københavnere renere luft”, siger overborgmesteren.


Københavns Kommune har skelet til Stockholm, som stiller fleksible krav til leverandører om grøn transport, uden at det har gjort varerne dyrere for kommunen. De nye miljøkrav i Københavns Kommune vil derfor tage udgangspunkt i leverandørernes opgave og størrelse, de teknologiske muligheder for grøn omstilling og den type køretøjer, som leverandører kan anvende til opgaven.


Det betyder, at miljøkravene først vil blive stillet til virksomheder med små køretøjer under 3,5 ton, såsom elektrikere, vinduespudsere og låsesmede, der kører i almindelige biler eller små varevogne. Her er teknologien nemlig allerede tilstede i form af el-, brint- eller plug-in-hybrid-biler.


De nye krav vil allerede blive taget i brug fra 1.august 2019, hvor der skal udbydes nye kontrakter for netop låsesmede og elektrikere. Senere vil kravene blive bredt ud til kommunens øvrige leverandører i takt med nye udbud og den teknologiske udvikling af miljøvenlige varebiler og lastbiler.


Grøn leverandørkørsel er et led i overborgmesterens plan for renere luft i København, som blev vedtaget af en enig Borgerrepræsentation under forhandlingerne om Budget19. De nye krav ventes vedtaget af Borgerrepræsentationen den 28. marts.


Fakta
• I Budget19 blev der afsat 1,5 mio. kr. til en undersøgelse af, om kommunen kunne stille krav om emissionsfri kørsel til leverandører. COWI har udarbejdet analysen og vurderer, at Københavns Kommune i dag har mulighed for at stille skærpede miljøkrav i brancher med lette køretøjer, dvs. personbiler og små varebiler, hvor miljøvenlig teknologi er tilgængelig.

• COWI vurderer desuden, at KK først kan udrulle skærpede miljøkrav til tunge køretøjer, dvs. større varebiler, lastbiler og minibusser, når den teknologiske udvikling af disse er nået længere, end den er i dag.

• De skærpede miljøkrav til leverandørernes køretøjer skønnes at give en besparelse på op til 1.000 tons CO₂ i 2021, hvilket svarer til en reduktion på 5-15 pct. af CO₂-udslippet fra vare- og tjenesteydelser til Københavns Kommune. Udover den direkte reduktion vil de skærpede krav skubbe en større grøn omstilling i gang, både fordi leverandørerne gradvis omlægger deres bilflåde til grønne køretøjer og fordi de grønne biler vil blive brugt til opgaver for andre kunder end kommune, og stadig mere transport i byen derfor vil blive grøn.

Kilde: Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.