Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 8

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Admin.


Admin : Obs, sommeren er over os, derfor begrænset opdatering juli måned.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Færdselssikkerhed: Kommissionen glæder sig over aftalen om nye EU-regler, som skal være med til at redde liv
NyhedEU-institutionerne har indgået en foreløbig politisk aftale om den ændrede forordning om generel sikkerhed. Fra 2022 bliver en række nye sikkerhedsteknologier obligatoriske i europæiske køretøjer for at beskytte passagerer, fodgængere og cyklister.


Nye teknologier på markedet kan hjælpe med at reducere antallet af dødsfald og kvæstelser på vejene, hvoraf 90 % skyldes menneskelige fejl. I maj 2018 foreslog Kommissionen at gøre visse sikkerhedsforanstaltninger for køretøjer obligatoriske med blandt andet systemer, som reducerer de farlige blinde vinkler på lastbiler og busser, samt teknologi, som advarer, hvis føreren udviser sløvhed eller distraktion. Avancerede sikkerhedsfunktioner vil mindske antallet af ulykker, bane vejen for en højere grad af opkoblet og automatiseret mobilitet og styrke den europæiske bilindustris globale innovations- og konkurrencefordel.

Elżbieta Bieńkowska, kommissær med ansvar for det indre marked, industri, iværksætteri og SMV'er, udtaler: "Hvert år mister 25 000 mennesker livet på vores veje. Størstedelen af disse ulykker skyldes menneskelige fejl. Vi kan og skal ændre dette. Med de nye avancerede sikkerhedsfunktioner, som bliver obligatoriske, vil vi opleve den samme virkning, som da sikkerhedsseler blev introduceret for første gang. Mange af de nye funktioner eksisterer allerede, især i køretøjer i luksussegmentet. Nu hæver vi sikkerhedsniveauet over hele linjen, og baner vejen for fremtidens opkoblede og automatiserede mobilitet."

De nye obligatoriske sikkerhedsforanstaltninger inkluderer (se hele listen her):

1.For biler, varevogne, lastbiler og busser: advarsel, hvis føreren udviser sløvhed eller distraktion (f.eks. på grund af brug af smartphone under kørslen), intelligent hastighedstilpasning, sikkerhed under bakkørsel med kameraer og sensorer, og apparat til registrering af data i tilfælde af uheld (en såkaldt "black box").

2.For biler og varevogne: vognbaneassistance, avanceret nødbremsesystem og forbedrede, kollisionstestede sikkerhedsseler.

3.For lastbiler og busser: udførlige krav med henblik på at forbedre lastbil- og buschaufførers direkte udsyn samt fjerne døde vinkler og installation af systemer foran og på siden af køretøjet med henblik på at påvise og advare om sårbare trafikanter, især når køretøjerne drejer.

Kommissionen forventer, at de foreslåede foranstaltninger vil være med til at redde over 25 000 menneskeliv og undgå mindst 140 000 alvorlige kvæstelser inden 2038. Foranstaltningerne bidrager dermed til EU's langsigtede mål om at komme tæt på nul dræbte og alvorlige kvæstelser inden 2050 (den såkaldte "Vision Zero").

Ud over at beskytte mennesker på de europæiske veje vil de nye avancerede sikkerhedsfunktioner hjælpe førerne til gradvist at blive vant til den nye førerassistance. En stigende grad af automatisering giver betydeligt flere muligheder for at kompensere for menneskelige fejl og giver også nye mobilitetsløsninger for ældre og personer med fysisk funktionsnedsættelse. Alt dette bør øge offentlighedens tillid til og accept af automatiserede biler, hvilket vil støtte overgangen til selvkørende biler.

Næste skridt

Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens politiske aftale, der er opnået ved en såkaldt trepartsforhandling, skal nu formelt godkendes af Europa-Parlamentet og Rådet. De nye sikkerhedsfunktioner vil blive obligatoriske i 2022, undtagen kravene om direkte udsyn for lastbiler og busser og en hovedanslagsbeskyttelseszone for biler og varevogne, som kommer på et senere tidspunkt på grund af de nødvendige ændringer i det strukturelle design.

Baggrund

EU har i de senere år introduceret flere obligatoriske foranstaltninger, som har bidraget med en estimeret reduktion på 50 000 dødsofre i trafikken om året. Foranstaltningerne omfatter elektroniske stabilitetskontrolsystemer på alle køretøjer samt avancerede nødbremsesystemer og vognbaneskiftalarmer på lastbiler og busser.

Kommissionen igangsatte i 2017 en offentlig høring for at indsamle synspunkter fra interessenter på forbedringer af de nuværende sikkerhedsforanstaltninger på køretøjer. I maj 2018 foreslog Kommissionen som følge heraf en ændring af forordningen om generel sikkerhed og forordningen om fodgængeres sikkerhed i henhold til den tredje række tiltag for initiativet "Europa i bevægelse". Den ændrede forordning om generel sikkerhed går hånd i hånd med en effektiv forvaltning af vejinfrastrukturens sikkerhed, hvormed Kommissionens forslag blev godkendt i februar 2019.

Kommissionen fremlagde også en meddelelse om opkoblet og automatiseret mobilitet med henblik på at gøre Europa førende i verden inden for selvstændige og sikre mobilitetssystemer. Kommissionen har vedtaget nogle nye regler som et første resultat af tiltaget om opkoblet mobilitet, og som udbreder samarbejdende intelligente transportsystemer til Europas veje. Samarbejdende intelligente transportsystemer gør det muligt for køretøjer at kommunikere med hinanden, vejinfrastrukturen og andre trafikanter – eksempelvis om farlige situationer, vejarbejde og trafiklysreguleringen, hvilket gør vejtransport sikrere, renere og mere effektiv.

Se hele presseomtalen på dette Link med diverse link henvisninger.


Kilde: Europa-Kommissionen

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.