Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Admin.


Admin : Obs, sommeren er over os, derfor begrænset opdatering juli måned.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
København er klar til byens første elbuslinjer
Nyhed92 procent af passagererne er tilfredse med elbusserne på linje 3A. Det viser et toårigt testforsøg, der har givet vigtige erfaringer med teknologien og baner vejen for at udbrede elbusser i hele København


Mindre støj og renere luft i byens gader. De sidste to år har københavnere fået en forsmag på fremtidens bustrafik i København, når de har taget bussen på linje 3A mellem Nordhavn og Valbyparken. Som led i et testforsøg har der nemlig kørt to elbusser på ruten for at gøre blandt andet Københavns Kommune, Movia og energiselskabet E.ON klogere på elbusteknologien.

Forsøget er sket som et led i Københavns Kommunes vision om at udskifte alle byens dieselbusser med elbusser. Planen er, at den sidste dieselbus skal køre af vejene i 2025. Allerede i december i år vil København få de første to ”rene” elbuslinjer på den travle linje 2A og en ny linje 18.


”Alle københavnere skal kunne trække vejret frit uden at bekymre sig om deres helbred. Derfor investerer vi massivt i grøn, kollektiv transport og tester nye teknologier. Fra december i år vil mere end hver ottende bus i København hverken larme, svine eller udlede CO2 – København skal også på dette felt gå forrest i den grønne omstilling,” siger overborgmester Frank Jensen (S).

Testforsøget har vist, at elbusserne er populære blandt passagererne. Mere end ni ud af ti passagerer er tilfredse eller meget tilfredse med elbussen. Sammenlignet med dieselbusserne på linjen er dobbelt så mange passagerer meget tilfredse med støjniveauet i elbusserne.

Samtidig har forsøget givet et værdifuldt indblik i, hvor kompleks drift med elbusser er. Blandt de vigtige erfaringer er, at den nuværende metode, hvor bussen oplades ved endestationen via en arm på taget af bussen, ikke er pålidelig nok på grund af snavs på kontaktfladerne. Det har betydet, at opladningen nogle gange har varet længere end ventet, og det har påvirket buskøreplanen – og dermed også chaufførernes pauser.


”Skiftet fra diesel til el er krævende for både operatører og de kommuner, der er firstmovere. Der skal økonomiske ressourcer og politisk mod til at få den kollektive bustransport med på den klimavenlige dagsorden. Movia sørger sammen med flere kommuner og busoperatører for, at der i løbet af 2019 kommer hele 76 nye elbusser på de danske veje. Nu er det ikke længere test, vi taler om, men rigtig drift, som Movias 200 mio. årlige buspassagerer er afhængig af fungerer hver dag,” siger Dorthe Nøhr Pedersen, administrerende direktør i Movia.

Også chaufførerne glæder sig over skiftet til elbusser, viser en analyse. På trods af enkelte fejl ved de konkrete testbusser bakker hele 82 procent af de adspurgte elbuschauffører op om omstillingen fra diesel til el. Næsten to ud af tre mener, at arbejdsmiljøet i elbussen generelt er bedre end i dieselbussen.

I E.ON, der har leveret laderne til elbusserne, glæder man sig over de gode erfaringer fra forsøget, der er med til at bane vejen for bæredygtig bustrafik i København.


”Hver gang vi udskifter diesel med strøm, giver det et betydeligt bidrag på klimaregnskabet. Elbusser skaber samtidigt også et bedre bymiljø for alle københavnere. Der er ingen udstødning på en elbus, så det vil også kunne mærkes på luftkvaliteten og sundheden,” forklarer Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark, der netop nu er ved at opsætte ladeinfrastruktur til en af de kommende nye elbuslinjer i København.


Fakta
•I København kører knap 350 dieselbusser på 33 linjer rundt i Københavns gader med knap 300.000 passagerer – hver dag.


•Københavns Borgerrepræsentation vedtog med kommunens budget 2019, at alle byens dieselbusser skal udskiftes med elbusser eller busser med samme miljø- og støjegenskaber inden 2025. Med indvielsen af Københavns første ”rene” elbuslinjer, 2A og 18, vil hele 15 pct. af byens bustrafik køre på el.


•Når alle dieselbusser er udskiftet med grønne elbusser, vil det spare københavnerne for mere end 26.690 tons CO2, 25.600 kg NOx og 170 kg forurenende partikler.


•Det toårige forsøg på linje 3A er finansieret af Københavns Kommune og Trafik- og Byggestyrelsen, og gennemført af Københavns Kommune i samarbejde med Movia, Umove og E.ON Danmark. Forsøget blev afsluttet 31. januar 2019. Nu samles al data, så erfaringerne kan deles med andre kommuner, busoperatører samt trafik- og energiselskaber.

Ifølge Københavns Kommunes Økonomiforvaltning har elbusforsøget blandt andet vist, at:
•Elbusser, der hurtiglades ved endestationerne, er et godt alternativ til dieselbusser, men at der skal sættes bedre tid af i køreplanen til opladningen


•Elopvarmning har stort energiforbrug om vinteren, så der skal anvendes større batterier eller mere opladningstid, hvis opvarmning skal foregå med el. Alternativt kan der i stedet anvendes biodiesel, som er et brændstof fremstillet af fx plantedele, til opvarmningen


•Batterier og elmotorer er pålidelige, og risikoen for nedbrud i disse dele er på niveau med dieselmotorer


•Den anvendte opladningsmetode med pantograf på bussen kan blive påvirket af bysnavs på kontaktfladerne, så de oftere skal rengøres for at virke optimalt. Blandt andet derfor har Movia valgt en anden metode til opladning ved endestationer, hvor pantografen er placeret på ladestanderen i stedet for på bussen.

I forbindelse med forsøgets afslutning har Københavns Kommune fået foretaget evalueringer af tilfredsheden med de testede elbusser blandt passagerer og chauffører.

•Passageranalysen viser, at hele 93 pct. af de adspurgte er tilfredse/meget tilfredse med elbusserne samlet set. Knap halvdelen (45 pct.) er meget tilfredse med elbussen – for dieselbusserne er dette tal 35 pct. Næsten otte ud af ti (76 pct.) er meget tilfredse/tilfredse med støjen fra elbusserne sammenlignet med andre busser. 97 pct. af de adspurgte finder det positivt at benytte elbusser frem for dieselbusser. Analysen er foretaget af Wilke og bygger på 329 interviews med passagerer.


•Ifølge chaufføranalysen oplever seks ud af ti, at arbejdsmiljøet i elbussen er bedre. 95 pct. mener, at elbusserne støjer mindre, og 42 pct. får mindre hovedpine end ved kørsel i dieselbus. Knap halvdelen af chaufførerne mener dog, at de konkrete test-busser er dårligere end dieselbusser ift. kvalitet og robusthed samt knapper og funktioner. Analysen fra Oxford Research bygger på svar fra 145 chauffører (82 pct. af chaufførerne på linjen) samt fokusgruppeinterviews med 12 chauffører.


Kilde: Københavns Kommune Økonomiforvaltningen


Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.