Chaufførnyt
Græsted Veterantræf
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
ITD: Enig med statsministeren: Den danske model trænger til et grundigt eftersyn!
NyhedStatsminister Lars Løkke Rasmussen vil sende den danske model til 120-års eftersyn. Det er et udmærket og tiltrængt initiativ, men skal resultatet være holdbart, skal man involvere alle arbejdsmarkedets parter og ikke kun hovedforbundene, fastslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Til september fylder den danske model 120 år, og det er, som statsminister Lars Løkke Rasmussen foreslår, en glimrende anledning til at få set den grundigt efter i sømmene. Den danske model trænger helt enkelt til en opdatering, så den er tidssvarende og tilpasset det moderne arbejdsmarkeds behov.


•Vi vil gerne kvittere for statsministerens udmelding. Den danske model trænger efterhånden til en gennemgribende revision, og vi opfordrer derfor til, at alle arbejdsmarkedets parter bliver inviteret til forhandlingsbordet, så man kommer fra start uden demokratisk underskud og når hele vejen rundt om udfordringerne, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.



Hvis vi i fremtiden skal sikre både fair og gode arbejdsvilkår og en stærk dansk konkurrencekraft, er vi for eksempel nødt til effektivt at forhindre monopoler på overenskomster i Danmark, fortsætter direktør i ITD Arbejdsgiver Trine Schiørring Plesner:


•I ITD Arbejdsgiver oplever vi helt konkret, at vores medlemmer bliver konfliktet og tvunget over på en 3F overenskomst, fordi Arbejdsretten ikke anerkender arbejdsgivernes negative foreningsfrihed. Det er helt uholdbart i 2019, og det problem bør man løse, når den danske model sendes til servicetjek. Her er det vigtigt, at man forholder sig til hele modellen og hele det danske arbejdsmarked – og det inkluderer altså også de organisationer, der står uden for hovedforbundene, men som har legitime overenskomster med løn, pension m.m. på markedsniveau.



ITD er enig i, at det fortsat skal være en fordel at være omfattet af en overenskomst, og at danskernes løn skal fastlægges i forhandlinger mellem fagforeninger og arbejdsgivere. Men der skal være flere overenskomster at vælge imellem – og hverken arbejdstager eller arbejdsgiver skal tvinges til at følge en anden overenskomst end den, der gælder på virksomheden.


•Vi er positive over for at se på mulighederne for, at regeringen og lovgiverne får stærke redskaber til at gribe ind overfor uacceptable vilkår på arbejdsmarkedet, og de redskaber skal fastlægges sammen med alle arbejdsmarkedets parter. Det er et vigtigt budskab, som Lars Løkke Rasmussen meget gerne må tage med til FH-mødet på mandag. Lad os hurtigst muligt komme i gang, slutter Trine Schiørring Plesner.



Aktualiteten af at se på den danske model understreges kun af de igangværende vejpakkeforhandlinger i EU, hvor et hovedtema blandt andet er kontrol- og håndhævelsesmuligheder for brug af udstationeringsdirektivet på vejgodstransporterne.


•Danmark har ikke en mindsteløn, der kan kontrolleres og håndhæves i forbindelse med udstationering. Lander der en vejpakke med det indhold, så skal den danske model under alle omstændigheder til revision, siger Carina Christensen.


Kilde: ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.