Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 9

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Admin.


Admin : Obs, sommeren er over os, derfor begrænset opdatering juli måned.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Den danske model er i god form
NyhedFH og DA er enige med statsministeren i, at udfordringer med udenlandsk arbejdskraft på arbejdsmarkedet, skal løses. Vi mener, at vi sammen leverer de bedste løsninger inden for rammerne af den danske model. Statsministerens overvejelser om mindsteløn ved lovgivning er ikke den vej, vi skal gå.

Både lønmodtagerne og arbejdsgiverne mener, at den kollektive aftalemodels styrke er, at vi tager ejerskab til de regler, vi selv laver, og samtidig selv sikrer, at reglerne bliver overholdt ude på arbejdspladserne. Det er to af de centrale grundpiller i den danske model, som udlandet misunder os.

Ny aftale mellem FH og DA sikrer lige vilkår

FH og DA har netop efter længere tids forhandlinger indgået en aftale, der løser problemerne med underbetaling og dårlige arbejdsforhold for udenlandske chauffører. Forslaget går ud på, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører i Danmark. Forslaget er netop afsendt til beskæftigelsesministeren.

– Vi har brug for, at myndighederne hjælper med til at kontrollere, at virksomhederne følger danske vilkår, når udenlandske lønmodtagere arbejder i Danmark. Og udskriver bøder, hvis virksomhederne ikke overholder reglerne, siger Lizette Risgaard, formand for FH.

– Der er mange gode grunde til, at den danske aftalemodel er et forbillede for andre lande. En af grundene er, at danske politikere gennem generationer har respekteret, at det er parterne på arbejdsmarkedet, der selv laver de regler, der gælder om løn- og ansættelsesvilkår. For os er det helt afgørende, at vi ikke ændrer på det, siger Jacob Holbraad, administrerende direktør i DA.

”Sagen med underbetalte filippinske chauffører i Danmark har været en særlig udfordring for arbejdsmarkedets parter. De almindelige spilleregler for overenskomster er udfordret, når der er tale om en filippinsk chauffør i en polsk lastbil på en dansk landevej, siger Lizette Risgaard.

– Den nye aftale om udenlandske chauffører viser, at den danske aftalemodel virker. Vi ønsker naturligvis ikke at se flere sager med underbetalte chauffører fra udlandet. Derfor foreslår vi, at virksomhederne skal betale overenskomstmæssig løn, når de kører i Danmark. Situationen med udenlandsk vejtransport er helt særlig, siger Jacob Holbraad.

Den nye aftale forudsætter, at regering og Folketinget sikrer effektiv myndighedskontrol.

Lønvilkår på godskørselsområdet har på grund af områdets særlige karakter været understøttet af lovgivning siden Danmark blev medlem af EU.

Hovedorganisationens forslag til løsning af udfordringer med godskørsel, cabotage og kombinerede transporter i Danmark

Bilag: Kontrolforanstaltninger

Kilde: Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.