Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Admin.


Admin : Obs, sommeren er over os, derfor begrænset opdatering juli måned.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - For tidligt at juble over vejpakken: Trods de skærpede EU-regler er der for mange smuthuller !
NyhedKommentar af Preben von Skjoeth, FDL

Det er forståeligt, at der rundt omkring er glæde, over den foreløbige enighed om den stærkt omdebatterede vejpakke. Men selv om FDL naturligvis også er positiv over en forbedret aftale, som i følge politikerne skal sikre bedre forhold og fair konkurrence, er det for tidligt at juble. Der er derimod al mulig grund til at være skeptisk, fordi bilateralske transporter ikke er omfattet klart. Hvilket åbner for nye smuthuller, eller snarere en ladeport, for nye omgåelse af de gældende love og regler. Så nogle må gå på kompromis, og så udvandes vejpakken.


Og hvad med kontrollen af de nye regler? I dag snydes der, så vandet driver, også selv om der har været bevilget penge til bekæmpelse af social dumping. Det fremgår, at vejpakken skal bremse for postkasseselskaber og løndumping. Men når der ikke er mandskab nok i dag, har vi vores tvivl med hensyn til fremtidig kontrol. Vil den overhovedet lukke nogle af hullerne effektivt nok? Og hvordan vil politikerne tackle de nye udfordringer, når de ikke er i stand til at levere varen for rigtige danske vognmænd, men agerer naive håndlangere for de store aktører?


Derfor forstår jeg den betænkelighed, EU-parlamentarikeren Rina Ronja fra Folkebevægelsen mod EU, har. For reglerne er fulde af huller, og derfor er det naivt at tro for meget på, at den ny vejpakke vil hindre ulovligheder. Samme opfattelse har den radikale Jens Rohde. Deres betænkeligheder omkring bilaterale transporter, er sund fornuft. Rina Ronja peger blandt andet på det forhold, at lastbiler må stoppe flere gange, når de kører mellem to lande til lokal løn, såkaldt bilateral transport. Man har kasseret et oprindeligt godt forslag.


Skærpede regler om cabotage og social dumping er godt for danske vognmænd med dansk-registrerede biler og aflønning efter gældende danske overenskomster. Vi får også en bedre kontrol med grænse-passage. Det er fint, udenlandske chauffører skal have dansk løn, når de kører cabotage i Danmark. Det er også godt, at det bliver sværere for arbejdsgivere at etablere selskaber i andre lande og hyre billig udenlandsk arbejdskraft. Regler om køre-hviletid skal i øvrigt ikke blødes op. Men det er naivt at tro på, at vejpakken vil hindre unfair konkurrence.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.