Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 10

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Admin.


Admin : Obs, sommeren er over os, derfor begrænset opdatering juli måned.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
ITD - Vognmænd ryster på hovedet over mangel på rastepladser
NyhedDer mangler rastepladser i Danmark, for det er svært at finde en parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene, når de lovpligtige hvil skal afholdes. Det er ITD’s formand, Gert Jakobsen, utilfreds med, hvilket han lagde vægt på i sin beretning på ITD’s generalforsamling lørdag den 6. april 2019.

ITD er meget glade for, at regeringen og Dansk Folkeparti vil investere 112,7 mia. kroner i infrastruktur i Danmark frem mod år 2030. Langt de fleste af pengene skal gå til vejnettet, og det er ITD yderst tilfreds med. Men politikerne har overset en væsentlig udfordring for vognmændene.

For lige nu rammes mange vognmænd og chauffører af, at det er svært at finde en lovlig og egnet parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene og landevejene, når de lovpligtige hvil skal afholdes, fordi der mangler kapacitet.

- Mange vognmænd og chauffører ryster på hovedet over, at de skal betales 2.040 kroner til staten for ulovlig parkering, når deres eneste alternativ i mange tilfælde er at overtræde køre- og hviletidsreglerne. Situationen bliver desværre kun mere og mere uholdbar. Lastbiltrafikken på motorvejsnettet er vokset, men der er ikke investeret i rastepladskapacitet til lastbiler. Man har nu også firdoblet parkeringsgebyrerne og samtidig øger man også kontroltrykket, så der uddeles parkeringsbøder, hvis en lastbil holder helt eller delvist uden for en opmærket parkeringsbås på en rasteplads, selvom parkeringen ikke generer andre trafikanter, siger Gert Jakobsen, der tilføjer, at man derudover har fjernet toiletter, borde, bænke og skraldespande fra 132 rastepladser langs hovedlandevejene.

På trods af den helt uholdbare situation på landets rastepladser er der ikke afsat midler til at løse problemet her og nu.

- ITD har ellers – sammen med de øvrige transportorganisationer – presset meget hårdt på for at få udvidet og opgraderet rastepladserne langs de danske motor- og landeveje. Vi har også præsenteret konkrete løsningsforslag til at forøge rastepladskapaciteten på den helt korte bane. Desværre er der indtil videre intet sket for at rette op på situationen, men vi håber og forventer, at de ansvarlige politikere meget snart reagerer og løser problemerne, siger Gert Jakobsen og undrer sig over, at der ikke er tænkt rastepladser ind i de kommende udvidelser af vejnettet.

Gode regelforenklinger

Formanden glæder sig over, at politikerne har lavet flere fornuftige regelforenklinger, blandt andet ved at hæve hastighedsgrænsen fra 70 km/t til 80 km/t for lastbiler på landeveje og motortrafikveje. Regeringen har også meldt ud, at man nu vil hæve den tilladte højde for lastbilerne med 10 centimer. Begge dele til stor glæde for vejgodstransporterhvervet.

Senest er det kommet ud, at det er besluttet at overdrage ansvaret for afvikling af køreprøver, udstedelse af kørekort og førerkort og håndteringen af særtransporttilladelser fra politiet til Færdselsstyrelsen.

- Hermed tages et stort skridt mod at samle kontrollen af erhvervstransporten under ét ministerium, som ITD har arbejdet for i årevis, og det er vi meget tilfredse med, siger Gert Jakobsen.


Kilde: ITD
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.