Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Admin.


Admin : Obs, sommeren er over os, derfor begrænset opdatering juli måned.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Bremseproblemer kan løses af en specialist: Vigtigt, skiverne ikke slides op før bremsebelægningen
NyhedMens vognmænd og politiet, med uformindsket styrke, fortsætter diskussionen om bremseproblemer, er der lyspunkter for de vognmænd, der vil undgå at ryge i fælden. Men det kræver lidt benarbejde, som til gengæld, kan spare den enkelte vognmand for tusinder af kroner i bøder. FDL har tidligere berettet om, at Carsten F. Poulsen, Fredericia, hos Lundegaard Consult, fik justeret vogntogets bremser og nu melder Kaj Brejnholdt Frandsen, efter at have konsulteret eksperten, René Lundegaard, at han føler sig mere tryg i tilfælde af en landevejs-kontrol.


Moderne køretøjer er som bekendt monteret med elektroniske bremseventiler, som skal justeres efter det enkelte vogntogs faktisk kørselsbehov. Producenterne bruger en standard-opsætning, og derfor går det ofte galt, især fordi producenterne af gode grunde ikke kender den enkelte vognmands kørselsbehov og mønstre. Det kan vognmand Kaj Brejnholt Frandsen fra Give tale med om, da han, efter det tredje periodiske syn og påhængsvognens 167.000 km., konstaterede, at bremserne var for dårlige, og at alle skiverne på den nysynede 3-akslede påhængsvogn var slidt op.


Bremseklodserne var langtfra slidt op, men de var hårde som glas, hvilket resulterer i, at skiverne slides i stedet for bremsebelægningen. Kaj Brejnholdt Frandsen satser på at køre lovligt, og synes ikke om ekstra omkostninger, som dårlige bremser fremtidigt vil byde på. Derfor besluttede at gøre noget ved problemet, derfor kontaktede han Lundegaard, som bad Kaj skaffe en ny G-erklæring med de tekniske beregninger, der skal bruges for at rette fejlene på lovlig vis. Så Kaj kontaktede Brdr. Platz A/S, som skaffede en ny G-erklæring, til en ny typegodkendelse.


Vognmand Kaj Brejnholdt Frandsen er tilfreds med forløbet i sagen de involverede virksomheder og værkstedet, har alle været positive interesseret og behjælpelige. Men regningen, den havner på midt skrivebord. Så skal jeg nogensinde havde et nyt påhængskøretøj så skal bremserne justeres, lige så snart de nødvendige data er lagret, for justering af bremseventilerne, de skal passer til den faktiske kørsel jeg udfører, og de skal altid opfylde lovens krav, det er midt ansvar.

Kaj Brejnholdt Frandsen er tilfreds med forløbet, da alle involverede virksomheder og værkstedet, har været positive interesseret og behjælpelige. Men regningen havner jo på mit skrivebord, så hvis jeg skal have et nyt påhængskøretøj, skal jeg, som det første, få lagret de nødvendige data, så bremseventilerne kan justeres, så de passer til den faktiske kørsel, jeg udfører, lyder det fra Kaj Frandsen, som i høj grad er bevidst om, at køretøjet skal opfylde lovens krav. Og at, uanset hvad der sker, så vil det altid være vognmandens ansvar, at vogntoget er i orden.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.