Chaufførnyt
Græsted Veterantræf
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - FH og DA beskytter cabotage- og kombitransport: Alt for mange smuthuller i det nye vejpakkeforslag
NyhedEfter at FDL har gennemlæst forslaget lovteksten i forslaget om varebiler, har vi desværre fået vore bange anelser bekræftet. Det værste er, at formuleringerne er hullede som en si, og at det ikke hindrer varebil-ejere/førere, i at snyde på vægten. Desuden er vi i FDL bekymret med hensyn til kontrollen af dette segment, for hvis ikke kontrollen skærpes betydeligt, hindrer den ny lovtekst ikke overtrædelser, som der for længst burde være sat en stopper for.


Hvis vi ser på teksten i afsnit 2, hvoraf det fremgår, at parterne ikke har fundet grund til at inddrage varebiler, er vi allerede stået af, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot. For denne del af teksten, understreger, at parterne anvender en klar underdrivelse af problemet med kurerbilers cabotagekørsel. Kurerbiler på op til 3.500 kg. er ikke på nuværende tidspunkt omfattet af EU´s køre-hviletidsregler, så de kører altid på det, vi i daglig tale kalder OUT.


Man glemmer, eller overser, at den gruppe, som alle andre grupper, er omfattet af arbejdsdirektivet og derved gældende for dem. Men, som de fleste ved, kontrolleres det ikke her i Danmark. Derfor kan FDL på ingen måde sige ja til et så dårligt, og så uigennemtænkt, eller bevidst om drejet forslag. De konkret forslag til ændring af lovteksten, i Bekendtgørelse af lov om godskørsel, har udelukkende til formål at cementerer et længe ønsket monopol fra 3F.


Men det må under ingen omstændigheder ske, og derfor skal den danske Lov om Godskørsel, under ingen omstændigheder indblandes. Det eneste rigtige vil være en dansk lovbefalet mindsteløn, som skal skrues sammen aff arbejdsmarkedets parter. den skal findes af arbejdsmarkedets parter i fældelsskab, og efterfølgende lovfæstet for en konkret periode. Eksempelvis om lignende i Norge.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.