Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
KUNNE LØSNINGEN HEDDE : "DASP" ?
DebatKan disse "transportkøbmænd",- - gøre den store forskel ?

Teoretisk kunne de vel netop det ?

Spørgsmålet er bare,- - -om de overhovedet vil det ?

MÅSKE,- -sidder de allerede for fast i mudderet ?


MEN,- - - HVORFOR EGENTLIG IKKE ?

Ja nu har vi ofte været efter "DASP",- når der skulle være debat om nogle forhold i transportbranchen,- og ofte har det været berettiget,- - - mener jeg helt personligt. MEN,- så tænker jeg pludselig på,- at også DE må være presset,- af de nuværende forhold,- om end det er selvforskyldt. Markedet er under voldsomt pres,- fra den østlige del af EU,- og dette må også gælde for Speditørernes del af hele "fødekæden".

Så er det at har fået en "vanvittig" ide om,- at man måske kunne tage en alvorlig snak med disse Speditører,- og tilbyde et tæt samarbejde,- for at transporterhvervet i vores lille land,- ikke skal ende med at uddød. Flere og flere områder i branchen,- er jo blevet ramt af den "Østeuropæiske virus",- der stille og roligt "spiser" af de "normale" fragtpriser,- og skaber kaos i branchen. Det er ikke ofte,- at der er den helt store hjælp at hente med medicin,- når man rammes af influenza,- MEN her burde der været en "løsning".

Den medicin jeg sidder og tænker på,- heder "samarbejde",- og endda et meget TÆT samarbejde. Her skal der laves en aftale,- hvor det bliver "DASP" der går forrest og kræver helt "normale" priser for transporterne,- - -hos "kunderne". Her er jeg naiv nok til at tro på,- at disse "kunder" meget hellere vil lade sig betjene af chauffører man kan snakke med og forstå,- -når prisen alligevel er den samme. Dette vil også være helt i tråd med,- at man ikke har forskellige priser,- der er bestemt af Nationalitet.

Derefter skal man afregne vognmændene med de "normale priser" også,- og på den måde cementer dette tætte samarbejde,- der på få uger vil sikre branchen en noget mere lys fremtid. JA,- det vil sende chockbølger ud i hele branchen,- og vil få mange til at ryste på hovedet,- - det ER jeg klar over. På den anden side,- er der jo endnu ikke andre "forsøg" der har vist resultater.

KUNNE man så få en del af "kunderne" til at deltage aktivt i denne proces,- ved at indføre skrappe udgaver af de krav der stilles til "transportørerne",- i form af noget der "passer ind" i dette forslag,- så ville man opnå hele to store ændringer i branchen,- som går i samme retning. Nu ved jeg godt,- at en del virksomheder i branchen både er "vognmænd" og "speditører",- og angiveligt IKKE er medlem hos "DASP", -og således nok IKKE ønsker at deltage i denne "redningsplan".

Nu ER det jo nærmest et faktum,- at også medlemmerne hos "DASP" mærker det store pres fra de udenlandske "spillere" på markedet,- og således nok også har en interesse i,- at redde hvad reddes kan. SÅ,- hvis der overhovedet skal reddes noget,- må vi nok erkende,- at branchen skal gøre det selv. Fra Politisk hold vil der i mange år fremover,- IKKE være hjælp at hente,- må vi desværre konstatere.

Dette forslag kunne være den "nødløsning" der skal til,- når man nu ikke vil tage skridtet,- og indføre en National Dansk mindsteløn,- funderet i "Den Danske Model". Faktisk kunne forslaget her,- gå hen og have den samme effekt,- som en National Dansk mindsteløn,- - -eller i hvert fald tæt på. Forstået på den måde,- at HVIS "kunderne" ikke kan få "billige løsninger" i form af nedsatte transportpriser,- så kunne der opstå situationer,- hvor der stilles krav om Danske chauffører.

Her er vi så henne ved,- at mange nok vil drage en direkte parallel til konflikten mellem 3F og "KRIFA",- og aktører der ikke er organiseret "korrekt". Og JA,- det er sådan set også rigtigt,- men dog noget der handler om friheden til at vælge,- som flere og flere går så meget op i. Dette forslag gør det således muligt,- at VÆLGE præcis den samarbejdspartner,- man har lyst til. "Fidusen" vil blive den,- at man jo ikke arbejder med dumpede priser,- for at kapre markedsandele.


ET VANVITTIGT FORSLAG,- - - -ELLER ?
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.