Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
BEHOVET FOR EN DANSK MINDSTELØN,- - - STIGER !
DebatDer er skræmmende udsigter i den nye "vejpakke" !

Hvem "trækker det længste strå" på de væsentlige områder ?

Bliver det "Rådet" eller Parlamentet ?

En enkelt detalje,- -kan gøre en stor forskel !


VIL TYSKE NUMMERPLADER BLIVE DOMINERENDE ?

Transportordfører Henning Hyllested ( EL ) har faktisk fat i en væsentlig pointe,- når har forventer en voldsom stigning i udflagede lastbiler,- - - til Tyskland. Det kan blive det scenarie vi vil opleve,- afhængig af,- hvordan den endelige tekst ender med at blive,- i den nye "vejpakke". Her kan vi så "takke" den slatne holdning til teksterne i EU-forordning 1072 / 2009,- for at vi skal være usikre på en sådan mulig "løsning".

Rådets indstilling er blandt andet, at det skal være muligt at udføre 3 cabotageture inden for 7 dage efter en international transport, og at der skal være en karensperiode på 5 dage efter hver periode med cabotagekørsel, hvor der ikke må udføres ny cabotagekørsel. Derimod er EU-Parlamentet af den holdning, at det skal være tilladt med et ubegrænset antal cabotageture i 3 dage. At der skal være en karensperiode på 60 timer efter hver periode med cabotagekørsel og pligt til at udføre international transport fra etbaleringslandet, inden der kan udføres ny cabotagekørsel

Parlamentet vil indføre pligt til, at der skal udføres international transport fra etableringslandet, inden der kan udføres ny cabotagekørsel. Det er positivt. Men man kan hurtigt regne ud, at mange vognmandsfirmaer så vil blive registreret i Tyskland. Mange danske vognmænd vil flage ud til Tyskland, hvis man vil opretholde den systematiske cabotagekørsel i Danmark. Ja, så foregår det til tyske lønninger, vil nogen påpege, men de er sateme heller ikke noget at råbe hurra for. Ideen med at skulle tilbage til etableringslandet er god, men kreativiteten er stor. Og så kan vi i øvrigt vedtage, hvad vi vil, for bliver tingene ikke håndhævet, kan det være lige meget.


Her er det så,- at Danmark skal op i omdrejninger,- for at sikre hele erhvervets fremtid,- uanset hvilken "løsning" der bliver vedtaget. Da de kreative og umoralske elementer i branchen,- angiveligt vil finde "smuthuller",- uanset om det bliver den ene eller den anden "løsning" man lander på,- vil det eneste rigtige "modtræk" være en National Dansk mindsteløn. Den skal naturligvis være bygget op om "Den danske Model",- som beskrevet flere gange,- og være gældende for alt kørsel på Dansk jord.

Dette vil samtidig fjerne den usikkerhed der ligger omkring "godkendelse" af overenskomster,- da der så blot vil være tale om én enkelt gældende "overenskomst",- nemlig mindstelønnen. Da en National Dansk mindsteløn vil omhandle samtlige faggruppers "aftaler",- vil der blive tale om ens forhold for alle,- uanset branche. Dette vil også fjerne usikkerheden omkring det alle kalder for "det frie valg",- når man efter endt forhandling,- får aftalerne ophøjet til lov,- frem til de næste forhandlinger,- hvor der bil komme et nyt resultat,- der så ophøjes o.s.v.

Skulle Danmark besinde sig,- og indføre sådan en National mindsteløn,- vil det ikke være afgørende om nummerpladen er dansk eller fra et andet land. Det vil være selve transportens færden på Dansk jord,- der bliver afgørende. Præcis det samme vil live gældende for alle andre arbejdsopgaver på markedet,- og fjerne enhver form for Social Dumping i Danmark. Desuden vil det gøre organisationernes indbydes "magtkampe" overflødige,- da alle vil være bundet af de samme aftaler,- og således være underlagt de samme lige vilkår
.

"LastbilMagasinet" har en artikel om dette i dag !

ELLER,- - -SKAL VI VINKE FARVEL TIL DANSKE LASTBILER OG DANSKE CHAUFFØRER ?
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.