Chaufførnyt
Græsted Veterantræf
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Ingen regler imod livsfarlige bilruder
NyhedBilens forrude er central for sikkerheden, men der er ingen regler imod usikre løsninger. Glasskadedækning, der fjerner incitamentet til at vælge billigste løsning, vælges i stigende grad til kaskoforsikringen.

Forårsmånedernes klare sollys afslører alle glasskader, der måtte være kommet henover vinteren. Skal forruden skiftes, kan det dog nemt blive dyrt, og hvis man ikke har kaskoforsikring med glasdækning, er der incitament til at vælge den billigste løsning. Da der ikke stilles lovmæssige krav til bilrudens kvalitet, kan udfaldet være fatalt. Nye tal fra Topdanmark viser, at selvom flere og flere tilvælger glasskadedækning, er det fortsat ikke tilfældet ved næsten halvdelen af kaskobilforsikringerne.


– Hvis man selv skal betale, vælger mange den billigste løsning, og det er et problem, når vi taler om bilens forrude. Forruden er en del af bilens bærende konstruktion, hvis du for eksempel er ude for en trafikulykke, og bilen ruller rundt. Og hvis du kører galt, og airbaggen udløses, er det også forruden, der skal holde den på plads i bilen – ellers har den ingen effekt. Både kvaliteten af ruden samt monteringen kan få afgørende indflydelse på, hvad der sker, forklarer Carina Bukkehave, der er direktør hos bilrudespecialisten Carglass.


Mange ved ikke, om ruden er sikker
Der er ingen lovgivning, der stiller krav til bilrudens kvalitet ej heller monteringen, men af hensyn til sikkerheden og i takt med, at bilers forruder bliver mere og mere avancerede, er det vigtigere end nogensinde, at reparationer bliver foretaget efter alle kunstens regler.

– I dag har mange biler kameraer og udstyr til automatiske bremsesystemer siddende i selve forruden, og derfor er det enormt vigtigt, at den monteres og kalibreres efter vejledningerne – hvis ikke kan det have fatale konsekvenser, siger Nicky Bobak, der er leder af AutoBranchens VidenCenter.

Hos Carglass oplever man, at mange bilejere slet ikke er klar over, hvordan det påvirker bilens sikkerhed, hvis forruden ikke er sat optimalt i og kalibreret korrekt, eller hvis der anvendes ruder, der ikke er OE-godkendte.
– Vi bruger udelukkende OE-godkendte ruder fra producenter, som bilfabrikanterne selv har godkendt, men da der ikke er nogen lovgivning på området, er det op til forbrugeren selv at spørge på værkstedet, der skal skifte ruden, om de bruger OE-godkendte ruder, siger Carina Bukkehave.

Halvdelen har ikke glasskadedækning
Nye tal fra Topdanmark viser, at andelen af kaskoforsikringer, hvor der er tilvalgt glasskadedækning, er steget fra 39,9 procent til 50,8 gennem de seneste fem år.

– Hvis et stenslag er mindre end en tokrone, kan vi reparere det, men er det større, skal hele ruden udskiftes, så det er med at tage skaderne i opløbet. Heldigvis er der flere og flere, der vælger at dække sig godt ind i forbindelse med glasskader, så de ikke behøver gå på kompromis med løsningen, hvis uheldet er ude, siger Carina Bukkehave


Kilde: Carglass
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.