Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
IBM gør dansk knowhow fra Storebælt til en global forretning
NyhedIBM og Sund & Bælt indleder nu et tæt samarbejde om at levere en ny avanceret digital pakkeløsning, der kan forlænge levetiden på broer, veje og tunneler over hele verden.

Det nye samarbejde kombinerer IBM’s digitale løsninger med Sund & Bælts tyve års erfaring med vedligehold af nogle af verdens største broer og tunneller, i dette tilfælde primært Storebæltsforbindelsen.

Det nye produkt, som IBM og Sund & Bælt er tæt på at have færdigudviklet har fået produktnavnet Maximo for Civil Infrastructure Der er tale om en såkaldt Artificiel Intelligence-baseret Internet of Things-løsning.

Med det nye digitale værktøj bliver det muligt ret præcist at vurdere, hvornår og i hvilket omfang en bro eller en tunnel har behov for vedligeholdelse. Systemet kan kort sagt kortlægge broens eller tunnellens sundhedstilstand og fortælle, hvornår der skalsættes ind.

Sund & Bælt har i de seneste to år arbejdet med digitale løsninger, som erstatning for manuelle processer. Helt konkret har det medført, at Sund & Bælt har effektiviseret driften og sparet betydelige omkostninger, som samtidig betyder, at forventningerne tillevetid for Storebæltsforbindelsen kan optimeres og forøges med mellem 50 og 100 år.

Marked for broejere i hele verden
Det er erfaringerne fra Storebælt og IBMs digitale udviklingsarbejde, der bliver samlet i Maximo for Civil Infrastructure, som inden for det næste år vil blive tilbudt til infrastrukturoperatørerejere over hele verden. Og det kan vise sig at være etstort marked. I USA konkluderede ”The American Road & Transportation Builders Association” således i deres seneste analyse 1. april i år, at over 47.000 broer i USA i øjeblikket er ”konstruktionsmæssigt mangelfulde”.

I en kommentar til samarbejdet med Sund & Bælt siger Henrik Bodskov, adm. dir., IBM Danmark:
- Der er tale om en innovativ løsning skabt i fællesskab med Sund & Bælt, hvor deres erfaringer og vores teknologiske pakker har kreeret en ny, unik, global løsning, som vi kan være stolte af i Danmark. Det sker altså ikke hver dag.

Sund & Bælts adm. direktør, Mikkel Hemmingsen, siger:
- Efterhånden som vores infrastrukturanlæg bliver ældre og trafikpresset øges, er det af afgørende betydning for os at anvende nye metoder til at holde anlæggene sikre og operationelle hele tiden, uden at omkostningerne stiger. Samarbejde med globale teknologipartneresom IBM kan hjælpe os til at sikre den fremtidige drift af vores forbindelser, og samtidigt er vi glade for, at erfaringer fra vores drift kan være til gavn for organisationer i industrien over hele verden gennem denne nye løsning.

Sund & Bælts involvering i udviklingen af denne løsning vil med andre ord skabe basis for eksport af dansk viden baseret på operationel erfaring og data til resten af verden. IBM indledte i 2017 et større samarbejde med Maersk om blockchain teknologi. Samarbejdetmed Sund & Bælt er således blot IBM’s andet af sin art med en dansk virksomhed.

Parterne forventer, at første release af Maximo for Civil Infrastructure er færdigudviklet og tilgængeligt på markedet ultimo 2019, og allerede i første halvdel af 2020 vil yderligere faciliteter inden for dataindsamling og analyser bliver frigivet.

Fakta om digitalisering af Sund & Bælts anlæg:
• Digitaliseringen af drift og vedligehold på Sund & Bælts anlæg reducerer allerede nu omkostninger med 2 pct. om året
• Frem mod 2023 ventes driftsudgifterne reduceret fra et ellers planlagt niveau på 500 mio. kr. til 400 mio. kr. årligt.

Holdingselskabet Sund & Bælt ejer aktierne og varetager som moderselskab den overordnede styring af aktiviteterne i de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S, BroBizz Operatør A/S, A/S Femern Landanlægog Femern A/S.

Kilde: Sund & Bælt
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.