Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 5

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Audi Q5 som plug-in-hybrid
AutoAudi fortsætter sin elektrificeringsoffensiv, og Audi Q5 55 TFSI e quattro er den første repræsentant for de nye plug-in-modeller fra Audi. Drivlinjekonceptet med en forbrændingsmotor og en elmotor samt den intelligente styring gør, at man kan tilbagelægge størstedelen af de daglige køreture elektrisk. Den rent elektriske rækkevidde udgør over 40 km i henhold til WLTP, og kombineret med en systemydelse på 367 hk har Audi med Q5 55 TFSI e skabt en både sportslig og effektiv SUV.



Drivlinje
Det nye drivlinjekoncept består af en 2.0 TFSI, som er en 4-cylindret turbobenzinmotor med en ydelse på 252 hk og et drejningsmoment på 370 Nm, samt en elmotor. Den permanent aktive synkronmotor har en ydelse på 105 kW og et drejningsmoment på 350 Nm. Den er sammen med omskifterkoblingen integreret i den 7-trins S tronic, som leder trækkraften videre til en quattro-drivlinje med ultra-teknologi. Hybrid-SUV’en imponerer med en systemydelse på 367 hk og et samlet drejningsmoment på 500 Nm helt nede fra 1.250 omdr./min. Accelerationen fra 0 til 100 km/t varer 5,3 sek., og tophastigheden ligger på 239 km/t. Dens elektriske rækkevidde ifølge WLTP-cyklussen udgør over 40 km, og tophastigheden ved elektrisk drift ligger på 135 km/t.

SUV’ens litium-ion-batteri er placeret under bagagerumsbunden. Det består af 104 prismatiske celler og kan lagre 14,1 kWh energi med en spænding på 381 V. Batteriets kølekredsløb er for at opnå optimale temperaturforhold koblet sammen med andre af bilens kølekredsløb, hvori elmotoren og elektronikstyringen også er integreret. Klimaanlægget arbejder sammen med en yderst effektiv varmepumpe, som samler restvarmen fra højspændingskomponenterne. Med en elektrisk ydelse på 1 kW kan den skabe en varmeydelse på op til 3 kW. Det øger bilens energieffektivitet og samtidig klimakomforten for personerne i bilen.


Permanent quattro-firehjulstræk med ultra-teknologi
I Q5 55 TFSI e anvendes for første gang firehjulstrækket med ultra-teknologi i kombination med en elmotor. Den intelligente styring af firehjulstrækket er sat op til maksimal effektivitet og arbejder forudseende – den forudser hele tiden køredynamikken og kørselsforholdene ved hjælp af sensorerne og den kontinuerlige vurdering af dataene. På den måde er quattro-firehjulstrækket altid klart, når der er brug for det. Ved lav belastning og tilstrækkelig friktionsværdi mellem hjul og vejbelægning frakobles kraftoverføringen til bagakslen. Drivlinjen arbejder så særligt effektivt kun med forhjulstræk. Firehjulstrækket er altid deaktiveret, når der ikke er brug for det, men det er permanent tilgængeligt. Den hurtige automatiske tilkobling af firehjulstrækket sker ud fra en tretrinsstrategi – proaktivt, forudseende og reaktivt.

Videreudviklet forudseende effektivitetsassistent
Køreindstillingerne i Audi Q5 55 TFSI e quattro er alsidige og reguleret særligt intelligent, så man kan køre ekstra støjsvagt og uden emissioner i byen, med lang rækkevidde på lange køreture eller sportsligt med den kombinerede kraft fra forbrændingsmotor og elmotor. Konceptet er konstrueret til, at man kan tilbagelægge en stor del af sine daglige køreture elektrisk.

Den forudseende effektivitetsassistent anvender rutedata fra navigationsdatabasen og tager hensyn til afstanden til det forankørende køretøj via kamera- og radarsignalet. Systemet vælger derefter afhængigt af situationen forudseende mellem friløb med standset motor og påløbsrekuperation, som er genindvinding af kinetisk energi og omdannelse til elektrisk energi.

Når den adaptive fartpilot er aktiveret, understøtter den forudseende effektivitetsassistent føreren med automatisk deceleration og acceleration for at øge effektiviteten og komforten. Hvis føreren derimod kører uden adaptiv fartpilot, bliver vedkommende via en mærkbar impuls fra den aktive speeder og et optisk symbol i cockpittet og i head-up-displayet gjort opmærksom på det rette tidspunkt til at fjerne foden fra speederen for at udnytte mest mulig bevægelsesenergi. Samtidig signalerer symboler i cockpittet den pågældende årsag til hastighedsnedsættelsen. Følgende bliver vist: hastighedsgrænser, byskilte, sving og nedkørsler, rundkørsler, vejkryds, motorvejsafkørsler og forankørende trafik.

Føreren kan frit vælge, om og hvordan vedkommende ønsker at gribe ind i samspillet mellem de to motorer. Til det formål har føreren tre driftsindstillinger til rådighed:

Hybridindstillingen aktiveres automatisk med guidningen i navigationssystemet, men den kan også aktiveres manuelt. I denne indstilling bliver batteriopladningen fordelt optimalt hen over vejstrækningen for at reducere kraftforbruget, og i den forbindelse bliver der ved bykørsel og i køkørsel primært kørt elektrisk. Indstillingen vælger afhængigt af situationen mellem friløb med standset motor og påløbsrekuperation. Med påløbsrekuperation kan man genindvinde op til 25 kW ydelse – dermed overtager elmotoren alle lette decelerationer på op til 0,1 g, altså de fleste opbremsninger på dagligdagens køreture. Ved bremserekuperation kan der genereres maksimalt 80 kW elektrisk ydelse ved en deceleration på op til 0,2 g. Ved kraftigere deceleration anvendes skivebremsen. Når guidningen er aktiveret i MMI Navigation, forsøger den forudseende driftsindstilling at køre den sidste del af strækningen i byen rent elektrisk og komme frem til destinationen med et næsten tomt driftsbatteri. Reguleringsarbejdet er baseret på en lang række data og omfatter onlinetrafikinformationer, strækningens længde frem til destinationen, ruteprofilen for den valgte rute, de præcise informationer om nærområdet fra navigationsdataene som fx hastighedsgrænser, vejtyper, stigninger og nedkørsler samt de aktuelle data fra bilens onboard-sensorer.

Ud over driftsindstillingen Hybrid kan føreren vælge mellem indstillingerne EV og Battery-Hold. I EV-indstillingen kører bilen udelukkende elektrisk, så længe føreren ikke overskrider et variabelt mærkbart trykpunkt i speederen. EV-indstillingen er grundindstillingen, hver gang bilen startes. I Battery-Hold-indstillingen spares der påbatterikapaciteten, der holdes på det aktuelle niveau.

Udstyr og design
Audi Q5 55 TFSI e har et righoldigt standardudstyr. LED-forlygter, sportssæder, 3-zoners klimaanlæg, komfortnøgle, førerinformationssystem med farvedisplay, PHEV-specifikke visninger og 18”-fælge i 5-eget turbinedesign er standard. Bagsædepladserne kan indstilles i længderetningen og i ryglænshældningen. Sportslige detaljer fra S line-eksteriørpakken skærper det dynamiske look: S line-stødfanger foran og bagpå, en diffusor med dobbeltindlæg bagpå samt et individuelt design i singleframe-grillen med forskellige elementer i dark chrome.

Opladning på få timer
Standardudstyret til Audi Q5 55 TFSI e quattro omfatter ladesystemet compact samt et mode 3-kabel med type 2-stik til anvendelse ved offentlige ladestandere. Ladesystemet compact omfatter kabler til husholdnings- og industristikdåser samt en betjeningsenhed. Systemet har en LED-statusindikator samt sikkerhedsfunktioner som temperatur- og fejlstrømsovervågning. Som ekstraudstyr tilbyder Audi en aflåselig vægholder til ladesystemet. Ved en CEE-industritilslutning med 400 V / 16 A varer en fuld opladning kun 2½ timer. I den forbindelse oplades litium-ion-batteriet med en effekt på maksimalt 7,4 kW, men selv ved en 230 V-husholdningsstikdåse kan et tomt batteri lades fuldt op på komfortabel vis natten over på ca. 6 timer. Også på farten kan føreren komfortabelt tanke strøm. Audis egen ladetjeneste, Audi e-tron Charging Service, giver adgang til ca. 100.000 ladepunkter i Europa. Ét kort er nok til at starte opladningen – uafhængigt af udbyderen.

Opladningsstyring fra myAudi-appen
Med myAudi-appen kan man anvende tjenesterne fra Audi connect-porteføljen på sin smartphone, hvilket er særligt praktisk i forbindelse med elektrificerede bilmodeller. Eksempelvis kan man via appen aflæse batteri- og rækkeviddestatus, starte opladning, programmere ladetimer samt se lade- og forbrugsstatistikker. Derudover viser ruteplanlæggeren i appen ladestationerne, og det samme gælder for MMI Navigation i bilen.

En anden funktion i myAudi-appen er forklimatiseringen, inden man kører, hvor klimaanlæggets kompressor og ekstravarmeapparatet i bilen arbejder elektrisk. Man kan fastlægge præcist, hvordan kabinen skal opvarmes eller afkøles, mens batteriet oplades. Det samme gælder, afhængigt af bilens udstyr, for sæde- og ratvarme, elopvarmet forrude, elbagrude og elopvarmede sidespejle samt for sædeafkøling.

Audi Q5 55 TFSI e quattro i Danmark
Q5 55 TFSI e quattro introduceres i Danmark i løbet af efteråret. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Forbrugsangivelse for Audi Q5 55 TFSI e quattro
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 41,7-47,6
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 46-53
Forbrugsangivelse iht. normen for plug-in-hybridbiler. Angivelser vedr. brændstofforbrug, CO₂-emissioner og energiklasser gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse.

Kilde: Audi Danmark

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.