Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 10

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Ny Audi A6 allroad quattro markerer 20 års historie
Auto20 år efter debuten lanceres fjerde generation af Audi A6 allroad quattro. Med det standardmonterede firehjulstræk, adaptiv luftaffjedring og større frihøjde føler den store allrounder sig både hjemme på vejen og uden for de asfalterede veje. De stærke V6 TDI-motorer har rigelig trækkraft til en anhængervægt på op til 2,5 t. Takket være dens selvstændige look og de individuelle udstyrsmuligheder henvender A6 allroad quattro sig til kunder, der sætter pris på kombinationen af et kraftfuldt design, udpræget alsidighed og høj komfort.



Markant allroad design
Den nye A6 allroad quattro har et markant offroad-look, og dette eksteriør samt de individuelle, alsidige interiørløsninger understreger den nye models stærke karakter.

På karrosseriet synliggør specielle komponenter den robuste charme ved den nye A6 allroad quattro. Den brede, lave singleframe med de lodrette aluminiumslameller præger bilens front. Spoilerlisten og bundskjoldet skinner i aluminiumslook, mens den allroad-specifikke tagræling, rudekantlister, diffusorens element samt elementet mellem baglygterne er udført enten i sort eller i aluminiumslook. Skærmforøgerne er som standard udført i kontrastfarven scandiumgrå. Som ekstraudstyr fås de i bilens farve eller i sort højglans. Panelelementerne i kontrastfarve på bilens side er forsynet med allroad-modelbetegnelser.

To pakker, der fås som ekstraudstyr, skærper bilens look yderligere: aluminiumseksteriørpakken og den sorte optikpakke med mørke komponenter og pyntelister. Udvalget af lakfarver til den nye Audi A6 allroad quattro omfatter 11 forskellige farver, herunder den nye allroad-specifikke farve gavialgrøn, der er blevet udviklet som en pendant til den specifikke farve på den første model fra 1999.

Den nye Audi A6 allroad quattro er 4,94 m lang, 1,90 m bred og 1,50 m høj. En akselafstand på 2,93 m udgør grundlaget for suveræne pladsforhold med masser af benplads ved bagsædet, og den avancerede aeroakustik giver en afslappende ro i kabinen. Ligesom A6 Avant byder den på en bagagerumsvolumen på mellem 565 og 1.680 l med bagsædet klappet frem, og den elektriske bagklap samt den automatisk åbnende bagagerumsafdækning er standardudstyr.


Undervogn
Karrosseriet på A6 allroad quattro er op til 45 mm højere i forhold til A6 Avant. Frihøjden på normalt niveau udgør 139 mm og understreger dens kvaliteter i terrænet. A6 allroad quattro er også stærk som trækkende bil – den må trække en anhængervægt på op til 2,5 t.

Luftaffjedringen adaptive air suspension med reguleret støddæmpning er standardudstyr i Audi A6 allroad quattro og afstemt specielt efter A6 allroad quattro for at opnå forbedrede offroadegenskaber. Den varierer højden på karrosseriet ud fra bilens hastighed og den indstilling, der er valgt i systemet Audi drive select. I indstillingerne auto og comfort starter A6 allroad quattro på normalt niveau med en frihøjde på 139 mm og kan ændres aktivt via en hastighedsafhængig reguleringsstrategi. Hvis man vælger det højeste niveau ved maksimalt 35 km/t, hæves karrosseriet med 45 mm, og der sker en automatisk sænkning, når denne hastighed overskrides. Ved motorvejshastighed fra 120 km/t sænkes undervognen med 15 mm. Hvis A6 allroad quattro starter i offroad-indstillingen, som går op til 80 km/t, er karrosseriet 30 mm højere end i normalt niveau. Hvis man kører meget langsomt, op til 35 km/t, tilføres yderligere 15 mm i lift-indstillingen, således at frihøjden her er 45 mm højere end det normale niveau.

Undervognen på A6 allroad quattro kombinerer en sportslig karakter med meget høj komfort og forbedrede terrænegenskaber. Det standardmonterede progressive styretøj arbejder mere og mere direkte, jo mere rattet drejes. Den dynamiske firehjulsstyring (ekstraudstyr) kombinerer på den måde adræthed og stabilitet. Ved hastigheder op til 60 km/t drejer baghjulene op til 5 grader i modsat retning af forhjulene, hvorved vendediameteren formindskes. Ved højere hastigheder styrer for- og baghjulene op til 2 grader i samme retning.



Nedkørselsassistent
Ud over den specielt tilpassede undervogn byder A6 allroad quattro med standardmonteret nedkørselsassistent og hældningsvinkelassistent på yderligere komfortfeatures, så du også kan køre suverænt uden for vejen. I forbindelse med kørsel i let terræn kan føreren kalde en visning frem på MMI-skærmen, som viser den aktuelle hældningsvinkel i længde- og tværretningen – hvis er akut fare for, at bilen vælter, kommer der en advarsel. Nedkørselsassistenten begrænser hastigheden i området fra 2 til 30 km/t på stejle nedkørsler til en hastighed, som føreren har defineret, og bremser efter behov alle fire hjul selektivt og individuelt.

Motorer
Audi tilbyder den nye A6 allroad quattro med tre forskellige ydelsesvarianter af den 3 liters V6 TDI-motor. De tre TDI-motorer overfører kræfterne via en 8-trins tiptronic og har alle et højt drejningsmoment for at opnå en stor trækkraft. Motorvarianterne er på mange områder blevet nykonstrueret i forhold til forgængermodellen.

I A6 allroad quattro 45 TDI yder den 231 hk samt 500 Nm drejningsmoment (mellem 1.750 og 3.250 omdr./min.), hvilket er nok til at klare sprinten fra 0 til 100 km/t på 6,7 sek. og en tophastighed på 250km/t.

I A6 allroad quattro 50 TDI yder motoren 286 hk og leverer et drejningsmoment på 620 Nm (mellem 2.250 og 3.000 omdr./min.), hvilket giver 0-100 km/t på 5,9 sek. og en tophastighed (elektronisk begrænset) på 250 km/t.

Topmotoren i A6 allroad quattro 55 TDI har en ydelse på 349 hk og et drejningsmoment på 700 Nm (mellem 2.500 og 3.100 omdr./min.). Den giver A6 allroad quattro 55 TDI en acceleration fra 0 til 100 km/t på 5,2 sek.

Mildhybrid med 48 V
Som standard er de tre TDI-motorer udstyret med Audis mildhybridteknologi (MHEV = Mild Hybrid Electric Vehicle), som gør kørslen endnu mere komfortabel og kan sænke brændstofforbruget ved reel kørsel med op til 0,4 l pr. 100 km. Den fungerer på grundlag af et nyt 48-volts primært ledningsnet.

Remstartergeneratoren, som er det centrale element i MHEV-systemet, genindvinder en effekt på op til 8 kW ved deceleration og akkumulerer strømmen i et separat litium-ion-batteri med en kapacitet på 10 Ah. Den nye A6 allroad quattro kan i store hastighedsområder rulle med standset motor, og start-stop-funktionen aktiveres allerede ved 22 km/t.



Infotainment
A6 allroad quattro kommer med det omfangsrige infotainmentudbud fra søstermodellerne A6 og A7. Det komplet digitale betjeningssystem bestående af en stor skærm øverst – i topversionen med en størrelse på 10,1” – anvendes til betjening af infotainment. På det 8,6” store display derunder betjener føreren klimaanlægget, komfortfunktionerne og tekstangivelsen.

Førerassistentsystemer
Førerassistentsystemerne i den nye Audi A6 allroad quattro sørger for mere komfort og sikkerhed og er inddelt i to forskellige pakker: Assistentpakken Tour indeholder blandt andet effektivitetsassistenten, den adaptive kørselsassistent og nødsituationsassistenten. I pakken City får man vejkrydsassistenten og udstigningsadvarslen. Datakilden til alle disse systemer er den centrale førerassistentstyreenhed (zFAS), som permanent beregner et billede af bilens omgivelser.



Specialmodel eksklusivt til lanceringen
Ved lanceringen af den nye A6 allroad quattro tilbyder Audi specialmodellen ”20 years allroad”. Den har en individuel sammensætning af både eksteriør og interiør. Man kan vælge mellem tre forskellige lakfarver: farven gavialgrøn samt gletsjerhvid og sohobrun. Den sorte optikpakke er udvidet med særlige Audi ringe og sidespejlhuse. Eksklusive 19”-fælge fuldender det markante look. Sorte sportssæder med indtræk i læder/Alcantara, dekorindlæg i aluminium og belyste panellister giver et helt unikt præg i kabinen.

Audi A6 allroad quattro i Danmark
A6 allroad quattro introduceres i Danmark i løbet af sommeren. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af motorer og udstyr heller ikke er fastlagt.

Brændstofforbrug
Audi A6 allroad quattro 45 TDI
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 16,9–17,2
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 156–152

Audi A6 allroad quattro 50 TDI
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 16,9–17,2
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 156–152

Audi A6 allroad quattro 55 TDI
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 15,2–15,6
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 172–168

Angivelser vedr. brændstofforbrug, CO₂-emissioner og energiklasser gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse. Brændstofforbrug og CO₂-emissioner er opgjort ihh. til det tyske marked og er NEDC-forbruget korreleret fra WLTP-tallene.

Kilde: Audi Danmark

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.