Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Uigennemtænkt skrivebordsløsning: De nye virksomhedskort har skabt total forvirring
NyhedDet er desværre ikke et ukendt fænomen, at der ved indførelse af ny teknik, ofte opstår problemer, som ”skrivebordsgeneralerne” burde have taget højde i forhold til, hvordan tingene foregår i virkeligheden. Det gælder også i forbindelse med, at der er kommeten ny generation af virksomhedskort til tachografen. Men til trods for, at vi lever i 2019, og hvor teknologien kan udnyttes både med komplicerede og lette løsninger, vil de ny tachografkort skabe problemer for vognmændene og tilmed medføre ekstra udgifter.

Det er trist at skulle konkludere, at det næppe forbavser ret mange vognmænd eller chauffører, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot. Hvis ikke vognmanden får tømt tachografen, inden det gamle kort udløber på dato, eller kortet bliver defekt, kan han med det ny kort ikke få adgang til de data, som hænger på det gamle korts periode, grundet forskelligekortnumre. Så skal han altså lige betale en virksomhed for at finde dem, og det er desværre et stort problem.

Har virksomheden, af den ene eller den anden årsag, flere virksomhedskort skal de alle skiftes, fortsætter Jens Groot. Nu er det desværre ikke det eneste sted i systemet, som vognmænd arbejder med, der giver problemer. For med skiftende numre ved fornyelseaf kørekortet, får det et andet nummer, som så ikke længere passer sammen med det gamle førerkort eller gamle Chaufføruddannelsesbevis, som stadigt har det gamle kørekorts nummer.

Det kan meget let skabe problemer for de vognmænd og chauffører, som kører i det store udland. Det kan blive en dyr og besværlig fornøjelse for vognmandsfirmaerne, hvis man ikke er opmærksom på den kort-forvirring, der er opstået i kølvandet på myndighedernesbeslutning om at indføre en ny generation af virksomhedskort. Det er også et problem, at det ikke er muligt for vognmanden selv at downloade tidligere data fra tachografen, når det gamle kort er udløbet.

fakta om data

• Ifølge loven skal vognmanden downloade data mindst hver 60. dag.

• Hvis der f.eks. er gået 55 dage, siden seneste download, når det ny kort sættes i, er det næsten to måneders tachograf-data, vognmanden ikke kan få.

• Bødetaksten er 6.000 kr. pr. manglende dag, hvis dataene mangler i en kontrol.

• Det tager 20-30 minutter at få tachografen downloadet på et værksted.

• Når vognmanden udskifter ét kort, vil han være nødt til at udskifte alle.

• Det skal man også gøre, selv om flere af de andre virksomhedskort fortsat er gyldige.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Virksomhedskort


Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.