Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 11

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Mange undervurderer bremse-problemerne: Vigtigt at sikre sig mod kæmpemæssige bøder
NyhedEfter den seneste tids debat, for man umiddelbart indtrykket af, at danske vognmænd ved nok om bremse-problemerne på de påhængskørertøjer, de dagligt køre rundt med. Mange af dem, ser ikke noget problem i sagen. Men det er altså vigtigt at understrege den kendsgerning,at bøderne fra og med årsskiftet stiger voldsomt. Den første bøde koster 6.000 til chaufføren og 10.000 til vognmanden - med dobbelt op virkning ved eventuelle gentagelses-overtrædelser.

Mens vognmand og chauffør må betale ved kasse 1, slipper de registrerede brugere og kørselsrekvirenter desværre for tiltale. Der er så mange problemstillinger i det her, at FDL, som tidligere omtalt, arrangerer et bremsemøde kl. 09.00 lørdag d. 24. august på Hejse Kro ved Fredericia. Her vil en af Danmarks førende bremsespecialister René Lundegård orientere om, hvor let det er at undgå problemerne. Desuden vilder være en repræsentant for Tungvognscenter Øst med en bremsestand.

Med de udsigter, der er forude, er det relevant at spørge danske vognmænd om, selv, eller deres chauffører, efter 1. januar tør koble en løstrailer, uden at sikre sig mod de mega store bremsebøder, siger kontorleder Jens Groot, FDL. Hvilkekrav har man tænkt sig at stille til kørselsrekvirenten og dennes påhængskøretøjer? Og hvordan vil den enkelte vognmand, og chauffør, sikre sig, at de pågældende køretøjer er lovlige og at de bremser lige præcis, som de ifølge loven skal?

Statistikken fra Tungvognscentrenes mobile bremsestand viser, at ca. 30 procent af de kontrollerede påhængskøretøjer har haft alvorlige bremsefejl. Og sådanne fejl vil efter 1. januar blive belønnet med forhøjede bødetakster. Det er nu, der skal handles, foringen slipper for at indføre et bremse-kontrolsystem så de ved, at bremserne altid virker som de skal, nøjagtigt som forvognens bremser, der altid virker, understreger FDL´s kontorleder Jens Groot.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.