Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Hvordan vil regeringen nå sit klimamål: En 70 procents reduktion af drivhusgasser er urealistisk
NyhedRød blok vil som bekendt reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 - i forhold til 1990-niveauet. Men regeringen mangler stadigt at fortælle os, hvordan – og med hvilke virkemidler – man vil nå det urealistiske høje mål? Det nytter ikke noget,blot at blive ved med at skyde på transporten og landbruget. De to erhverv har alt, alt for længe været skydeskive for naive miljøfolks bestræbelser på at markere sig.

Helt grotesk bliver det, når Ole Hertel, en anerkendt professor i miljøforskning, fastslår, at luften i vores boliger, kan være op til fem gange mere forurenet end luften udenfor. Det viser et nyt studie, vinduesfabrikanten Velux står bag. Studiet er baseretpå forskning, fra bl.a. Aarhus Universitet, kombineret med en ny undersøgelse fra YouGov på tværs af 14 lande. Den dårlige inde luft skyldes bl.a. madlavning, rengøringsmidler og partikler fra elektronik og legetøj. Det burde rød blok tænke over.

Men hvordan vil regeringen sørge for, at man kan opfylde de fine løfter? Et lille hjørne af CO2 bekæmpelse, kommer fra de radikale, der vil lægge afgift på flybilletter. Konkret foreslår de radikale at indføre en afgift, der afhænger af, hvor meget CO2 et flyudleder. For hvert ton udledt CO2 skal flyselskabet betale 250 kroner i afgift, og det skal gælde alle fly, der letter fra Danmark. Pengene skal så bruges på klima- og miljøforskning

Ifølge de såkaldte eksperter er transport af mennesker og gods den største synder, men det er altså en sandhed med modifikationer. Samme tur får landbruget, som det har været i mange år. Når CO2-udledningen er for stor, er det bl.a. fordi vi anvender så mangefossile brændsler, og der er ikke balance i CO2-regnskabet. Vi flyver mere, hvilket betyder, at flyene alene i dag står for godt to procent af verdens samlede CO2-udledning. Så her er en afgift måske relevant.

Andre eksperter fastslår, at det ikke CO2, der er det store problem, og derfor er det heller ikke løsningen. Alligevel kan der være grunde til at kigge på CO2. Men det er værd at tænke over, at tre faktorer påvirker mest ind- og udstrålingen fra solen. Deter Re-radiation, vandmolekyler og CO2. Når vi lader en stor del af planeten ligge uden plantevækst, ændrer vi systemet. F.eks. holder udækket jord fugtig luft væk fra vigtig landbrugsjord, som vi har set i bl.a. Californien.


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.