Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
5300 kørte for hurtigt i politiets fartkontroller
NyhedI forbindelse med en fælles europæisk indsats mod for høj hastighed på vejene, udskrev dansk politi godt 5300 bøder til bilister.

I perioden fra mandag den 12. august til søndag den 18. august 2019 gennemførte dansk politi målrettede indsatser mod hastighedsoverskridelser i trafikken. Indsatserne var koordineret på europæisk plan i regi af TISPOL.

Ved de målrettede hastighedskontroller blev der konstateret lidt over 5300 hastighedsoverskridelser, heraf:

• Mere end 2600 overskridelser af den generelle hastighed i byerne
• Knap 1700 overskridelser af den generelle hastighed på landeveje og motorveje, mens
• Knap 1000 overskred den skiltede hastighed på vejene, blandt andet hvor hastigheden var nedsat på grund af vejarbejder.

”Der er stadig for mange bilister, der kører for hurtigt og dermed udsætter sig selv og andre for fare. Fart dræber og er stadig et problem for trafiksikkerheden, som kræver politiets fortsatte opmærksomhed. Når hastigheden sættes i vejret øges både den strækning, som bilen kører inden føreren reagerer, og bilens bremselængde”, udtaler Christian Berthelsen, politiassistent, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, og fortsætter:

”Der er således en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne”.

Uheldsrisikoen er dog ikke lige stor for alle typer af veje. 100 km/t på en motorvej er mindre farligt end 100 km/t på en landevej eller en byvej. Dette skyldes at en motorvej er konstrueret til disse høje hastigheder, og at der her kun kører personbiler og lastbiler. Landeveje og byveje er derimod konstrueret til meget lavere hastigheder og trafikken er mere kompleks, da både fodgængere, cyklister og biler er til stede.

I op mod halvdelen af alle dødsulykker eller ulykker med alvorligt tilskadekomne med personbil, kørte føreren over hastighedsgrænsen.


Kilde: Rigspolitiet
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.