Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Autobrancheekspert: ”Man gambler med kundernes sikkerhed”
NyhedTeknologien, der er indlejret i nyere biler, øger trafiksikkerheden. Ved reparationer skal alle forskrifter dog følges nøjagtigt, ellers er det med livet som indsats, og ifølge brancheekspert er det ikke altid tilfældet.

Med adaptive fartpiloter og automatiske nødbremsesystemer i nutidens biler er avanceret radar- og kamerateknologi i bilens forrude med til at gøre trafikken mere sikker end nogensinde. Flere og flere biler har behov for grundig kalibrering af udstyr ved reparation, men skal forruden skiftes, er der ingen lovgivning, der stiller krav til, hvordan en ny skal monteres. Kalibreres den indlejrede teknologi ikke ordentligt, kan konsekvenserne dog være fatale.

– I moderne sikkerhedssystemer spiller radarudstyr og kamerateknologi sammen, og det er helheden, der skal fungere. Og hvis dele af bilen, der har med sikkerhedssystemerne at gøre, er blevet udskiftet eller repareret, skal mekanikeren kunne tilgå bilens styreboks for at kunne kalibrere udstyret korrekt, men det sker langt fra altid, fortæller Finn Larsen, der er teknisk konsulent hos AutoBranchen Danmark.

Det er ikke alle mindre værksteder, der kan tilgå styreboksen på nyere biler, og hvis en bil ikke er blevet kalibreret ordentligt efter en reparation, er man som værksted ifølge Finn Larsen forpligtet til at oplyse kunden tydeligt om dette, men det efterleves ikke altid.

– Hvis en moderne bil havner på et mindre værksted, kan de komme til at takke ja til et stykke arbejde, som de ikke kan levere uden at få bilen kalibreret på et autoriseret værksted, og det koster. Og fordi markedet er så hårdt, som det er, så sender man folk ud at køre i biler, hvor sikkerhedssystemerne ikke er kalibreret korrekt uden at gøre opmærksom på det. Jeg har oplevet styrebokse, som efter reparation indeholdte fejl, der relaterede til det arbejde, som var udført, fejl der ikke er blevet udlæst og rettet ordentligt efter reparation af blandt andet forruden. Man gambler med kundernes sikkerhed, siger Finn Larsen.

Teknologiafhængigheden stiger

I dag arbejder kamerasystemer i forruder allerede sammen med systemer i kofangere og sidespejle, der gør selvparkering og automatisk nødbremsning muligt, og fremtiden bliver kun mere selvkørende. Ifølge Carglass, der er landets største udbyder af glasservices, er der i dag behov for, at kameraer og andet sikkerhedsudstyr kalibreres i mere end ti procent af tilfældene, efter en ny forrude er monteret, og tallet er stigende.

– Med flere og flere biler, der er afhængige af automatiske sikkerhedsforanstaltninger, er det vigtigere end nogensinde, at vi altid følger bilfabrikantens forskrifter, så kunden altid får en korrekt kalibreret bil retur efter forrudeskift, pointerer Carina Bukkehave, der er administrerende direktør hos Carglass.

Opråb til branchen

Ifølge Finn Larsen ignorerer folk i autobranchen i al for høj grad, hvor vigtig en korrekt kalibrering af bilen efter reparation er for folks sikkerhed.

– Der er sandsynligvis langt flere biler, der kører rundt uden ordentlig kalibrering af sikkerhedssystemerne, end vi går og regner med. Det nedtones, fordi det endnu ikke har forårsaget uheld, vi kender til, men jeg kan kun opfordre alle i branchen til at være sit ansvar bevidst, så det ikke sker i fremtiden, siger Finn Larsen.

Kilde: Carglass

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.