Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Historisk togtur fra Odense Banegård til Aalborg station den 7 september 2019
TogMY Veterantog inviterer til en historisk togtur fra Odense Banegård til Aalborg station lørdag den 7. september 2019

Hvem husker ikke de gode gamle MY tog der blev brugt som trækkende lokomotiver i intercitytog på fjernbanerne.

MY veterantog tilbyder derfor en efterspurgt tur til Aalborg, med MY 1126 og de røde Intercity vogne. Og Jernbanemæssigt fylder en del af strækningen mellem Randers og Aalborg 150 år i denne måned. Den blev indviet den 18. september 1869 og er en del af Den østjyske længdebane.

Turen starter i Odense og kører via Fredericia, Århus H til Aalborg. Undervejs standses ved større stationer.

Til udturen kan der bestilles morgenmad med kaffe og te, på hjemturen tilbydes røde pølser med brød fra salgsvognen. Undervejs på turen kan der købes kolde og varme drikke, samt snacks og souvenirs fra togets salgsvogn.

Når toget ankommer til Aalborg kan man gå på opdagelse i Aalborg by. Aalborg byder på en fantastisk blanding af nyt og gammelt. Lad os blot nævne Utzon Center, Nordkraft, Jens Bangs Stenhus, Jomfru Ane Gade og Cloud City. Sidst nævnte er forvandlingen af den ikoniske spritfabrik på Aalborg Havn.

For de toginteresserede fortsætter toget , efter omløb, ad Stamsporet de ca 17 km til Østhavnen.

De første 7 km køres ad sporet fra Aalborg-Hadsund Jernbane, de sidste ca 10 km blev nyanlagt i 1972 i forbindelse med at Kongelige Grønlandske Handel flyttede fra København til Aalborg. Banen er senest totalrenoveret i 2015 og anvendes idag af godstog og veterantog.

Tilbage på Aalborg station fortsætter toget efter et kortere ophold gennem Aalborg by videre ad jernbanebroen over Limfjorden, som blev indvidet i 1938.

Broen er genbrug, idet den oprindelig blev opført i Frederikssund til den Sjællandske Midtbane. Broen har været påsejlet flere gange. En af de mere alvorlige var i 2012, hvor reetableringen af broklappen tog mere end et år. I den periode kunne der ikke kører tog til Vendsyssel. I 2017 blev jernbanebroen udvidet med en gang og cykelbro kaldet Kulturbro Aalborg.

Efter ankomst til Lindholm laves omløb og der returneres til Aalborg. Vi kan desværre ikke køre længere end Lindholm pga det nye signal system. Som det eneste sted på den danske fjernbane, er ERTMS ibrugtagning på strækningen fra Lindholm og videre nord på, skriver MY veterantog via deres Hjemmeside, og her kan der også bestilles plads, samt mulighed for et kig på køreplanen.




Foto: Arkiv eurodrivers




Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.