Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Urimelig forskelsbehandling: Nye miljøzone-regler en slem omgang makværk
NyhedDet er ikke noget nyt i, at den hjemlige vognmands-branche skal slås med den ene forhindring efter den anden. Restriktion på restriktion er desværre ved at være en irriterende hverdagskost. Forholdene er ikke blevet bedre af, at der fra den 1, juli, i de femstørste byer, blev indført nye miljøkrav for lastbiler, busser og varebiler. Det er krav, som efter vognmands-branchens opfattelse straffer de miljørigtige køretøjer, og det er helt til grin, for at udtrykke det mildt.

De nye regler i miljøzonerne er endnu et eksempel på, at det skaber problemer, når nye regler udarbejdes af skrivebords-teoretikere. Desuden er nye restriktioner altid ensbetydende med ekstra udgifter til vognmændene. Monteringen af partikelfilter, løber letop over 78.000 – 80.000 kr. Det er nemlig, hvad der i første omgang, gælder for København, Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg. Og senere for alle danske byer, så det bliver en megastor ekstra udgift.

Vi er naturligvis med på tanken om at skåne miljøet mest muligt, og vi er positive over for den grønne omstilling, men vi står af, når embedsmændene udarbejder et så håbløst dårligt miljøzone krav, siger FDL´s kontorleder Jens Groot. Det er i orden, at køretøjetseuronorm afgør, om køretøjet må køre i miljøzonerne, men det er komplet urimeligt, at de nye miljøkrav resulterer i en meget grov forskelsbehandling af to ens lastbiler, som i realiteten udleder det samme.

Man må hive sig i den sparsomme hårvækst, man har tilbage, når embedsværket for kontrollens nemheds skyld, beslutter at grænsen for kravet til montering af disse partikelfiltre skal følge et årstal og ikke den motortype-euronorm, som er påskrevet registreringsattestenpå bagsiden (EURO V). Det er vel den, det drejer sig om, når der er tale om forureningsgrad fra en dieselmotor. og ikke hvornår den er registeret, så det er i høj grad en OM´er, siger Jens Groot.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.