Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Efter pilotstrejken: AirHelp sagsøger SAS i Danmark og i Sverige!
NyhedFlypassagerer har forgæves forsøgt at gøre krav på erstatning på baggrund af deres aflyste eller forsinkede fly ved SAS-strejken dette forår. Flyselskabet har indtil nu nægtet at udbetale kompensation, og SAS’s administrerende direktør har offentligt tilkendegivet, at SAS ikke vil udbetale kompensation. Derfor går AirHelp.dk nu ind i sagen om passagerrettighederne, og sagsøger SAS i både Danmark og Sverige.

Verdens førende kompensationsselskab AirHelp, som har indført begrebet Justice-as-a-Service, sagsøger nu SAS med det formål at få sagen til EU Domstolen.

"Det er vigtigt at vi kæmper for vores kunder, og i denne situation er vi ikke i tvivl om, at der burde gives økonomisk kompensation. Så vi er parate til at gå hele vejen" siger Christian Nielsen, Juridisk Direktør hos AirHelp.dk.

Over 370.000 flypassagerer blev berørt af flyselskabets pilotstrejke i slutningen af ​​april 2019, men på trods af de klare EU-regler har flyselskabet nægtet at betale kompensation til passagerer, der er berørt af de alvorlige forsinkelser.

Flyselskabet har henvist til og kalder det ekstraordinære omstændigheder, der er uden for deres kontrol, og har derfor nægtet at godkende krav om kompensation. AirHelp har imidlertid en helt anden fortolkning og læner sig op ad en afgørelse truffet af EU-Domstolen i TUI-sagen der er bindende for alle lande i EU. I denne dom fra april 2018 hedder det: at en strejke blandt luftfartspersonale ikke skal betragtes som en ekstraordinær begivenhed, og
flyselskaber derfor skal betale kompensation.

På trods af de klare regler har SAS taget det standpunkt, at de ikke betaler kompensation til de berørte passagerer frivilligt. AirHelp.dk har derfor nu indgivet stævninger i Danmark og i Sverige med det formål at få sagskomplekset til EU Domstolen. EU Domstolens afgørelse vil være helt afgørende for, hvordan strejkesager behandles i fremtiden.

"Det er et meget vigtigt område, hvor vi hvert år ser strejker hos nogle af de store flyselskaber. Senest har personale hos British Airways og Ryanair strejket, og det ser ikke ud til at problemet går væk af sig selv." Understreger Christian Nielsen.

AirHelp finder, at SAS mistolker loven i denne sag. SAS lægger for meget vægt på, at strejken fra TUI-sagen i 2018 kom i kølvandet på organisatoriske ændringer hos TUI, mens at SAS’s personalestrejke var en almindelig strejke, der ikke var en modreaktion på et specifikt tiltag fra SAS’s side.

"Vi fører sager i hele verden og har hjulpet mere end 13 millioner passagerer allerede, da vores advokater er nogle af de bedste i verden. Vores erfaring gør os sikre i vores vurdering og vi har altid sagt, at vi er parate til at tage sager til EU-Domstolen for at hjælpe de berørte passagerer, og nu er vi havnet der", siger Christian Nielsen og fortsætter:

"Vi er stolte over at være i stand til at hjælpe de berørte rejsende om et så vigtigt emne og tage kampen mod uretfærdighed op. I betragtning af antallet af passagerer med et potentielt krav på kompensation, ikke alene for SAS-strejken, men også alle andre hidtidige og fremtidige personalestrejker er dette en unik sag, måske den mest
omfattende i historien for flykompensation", fortæller Christian Nielsen.

Ud over EU-afgørelsen fra 2018 har AirHelp.dk for nylig vundet lignende sager mod andre flyselskaber ved diverse domstole i EU, herunder også ved den svenske domstol, og AirHelp har store forhåbninger om et positivt resultat.

Om strejken
SAS-piloternes strejke varede i over en uge og resulterede i knap 4,000 aflyste eller forsinkede flyvninger i perioden 26. april til 3. maj i år. Det berørte mere end 370.000 passagerer, som nu kan have ret til op til 600 EUR i kompensation pr. person.

Nogle misforstår og blander dette sammen med en refusion af billetten. Det er derfor også vigtigt at påpege, at EU-lovgivningen ved 3 timers forsinkelse giver dig ret til en fast kompensation, som du kan anmode om, også selvom du allerede har modtaget pengene tilbage fra billetten på den aflyste flyvning, siger Christian Nielsen og opfordrer alle berørte passagerer til at indsende deres krav på AirHelp.dk.


Kilde: AirHelp

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.