Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL´s formand, Christian Jensen: FDL kæmper for retten til frit at organisere sig
NyhedFDL´s formand, Christian Jensen, har i flere omgange protesteret over, at 3F tvinger mindre vognmandsvirksomheder til at indgå aftaler med 3F. Det sker som regel ved trusler om blokade og lignende. Christian Jensens humør er ikke blevet bedre af, at regeringen, sammen med støttepartierne, vil fremlægge forslag om 3F-monopol på danske overenskomster. Hvilket strider mod Menneskerettighedsdomstolen afgørelse om retten til frit at organisere sig.

Christian Jensen har også givet udtryk for sin harme i Lastbil Magasinet, og det har medført flere reaktioner, hvoraf flere er tæt på at afspore debatten. Det ærgrer Christian Jensen, fordi FDL´s eneste formål med protesterne, er at bevare den fri ret til at organisere sig. Eller helt lade være med at organisere sig. Jeg vil ikke ud i noget, der bare ligner mudderkastning, men jeg vil endnu en gang understrege, at det her ikke drejer sig om løn, siger Christian Jensen.

Det drejer sig alene om frihed, altså frihed til at vælge, hvem man vil samarbejde med og hvordan. Det drejer sig om, at man kan leve i fred for dem, man ikke ønsker at have noget samkvem med. Modsat flere af kritikerne, som taler om løn, synes jeg ikke, deter svært at betale en rigtig overenskomstmæssig løn, uanset med hvem af lovlige arbejdstagerorganisationer det måtte være. Heller ikke selvom det drejer sig om en overenskomst, hvori 3F er den ene aftalepartner.

Det har vi gjort i vores forretning i over 55 år. Så det er ikke i det ærinde, jeg har udtrykt min og FDL´s støtte til ITD, som FDL ikke normalt støtter. Det var alene støtte til, at hvis man lever op til en lønaftale, der opfylder kravene til at være indehaver af en godskørsel tilladelse, så kan man få lov til at passe sig selv uden overfald fra uberettigede. En støtte, som alle, der har bare et lille ønske om frihed til selv at vælge, understreger Christian Jensen.

Summa Summarum, så er det er ikke svært at betale den løn, man er forpligtet til. Heller ikke en 3F-løn. Det, der er svært, er at nogle kolleger, under dække af at være så ajour med alt også på lønområdet, har lokumsaftaler, som de går og lusker med. DTL har lavet et fint lønafregningssystem, hvori der er indlagt deres overenskomst kombineret med tacografen, så lønafregningen kan køre helt automatisk, uanset hvad dine chauffører laver, hvornår og hvor længe.

De har bare et problem ifølge dem selv, der er ikke ret mange af deres medlemmer, heller ikke lokalformænd, der har implementeret/købt det. Kunne det mon være, fordi de har en bedre aftale under hånden og alene lever i fred for f.eks. 3F, fordi de er medlem af en af de socialistiske arbejdsgiverorganisationer der ligger i arm med 3F og LO? Det var bare en tanke, der strejfede mig, lyder det afsluttende fra FDL´s formand, Christian Jensen.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.