Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FlixBus planlægger de første europæiske brint-fjernbusser
NyhedFremtidens mobilitet er grøn: FlixBus samarbejder med teknologispecialister for at få brint-fjernbusser på vejene.

Europas største fjernbusudbyder investerer i alternativ brændstofteknologi. FlixMobility planlægger at teste brændselscelle-drevne busser i langdistancetrafik, hvilket gør virksomheden til de første i verden til at gøre dette.

For at bringe projektet, som er fokuseret på bæredygtighed og CO2-fri mobilitet, til live vil virksomheden samarbejde med teknologispecialisterne Freudenberg Sealing Technologies. De indledende drøftelser med producenterne om at udvikle busserne med dette formål er allerede påbegyndt.

Grøn er ikke kun farven på FlixMobility's busser og tog. Takket være en moderne flåde og stor kapacitet er Flixbusserne suverænt en af de mest miljøvenlige transportmidler. Nu ønsker FlixMobility og teknologispecialist Freudenberg at tage bæredygtig mobilitet et skridt videre.

André Schwämmlein, grundlægger og CEO for FlixMobility, siger:

”Vi ønsker at være med til at designe fremtidens mobilitet. Den moderne FlixBus-flåde er allerede ekstremt miljøvenlig, men vi spørger konstant os selv, hvordan vi kan gøre langdistancerejser endnu mere bæredygtige. Efter en succesfuld lancering af tre fuldelektriske busser, ønsker vi nu at udvikle de første brændselscelle-drevne fjernbusser for at sætte endnu en milepæl i mobilitetsudviklingen."

De første e-busser i Frankrig og Tyskland blev produceret af BYD og Yutong fra Kina. Brændselscelle-teknologi er nu chancen for europæiske busproducenter til at deltage i fremtiden for bæredygtig mobilitet. De indledende drøftelser med busproducenter om FlixBus-brændselscelleprojektet er i gang.

Samme ydelse uden emissionerne

Brændselscelledrevne køretøjer er i stand til at køre mindst 500 kilometer før tankning. Tankning i sig selv bør kun tage maksimalt 20 minutter, da brint i stedet for diesel fyldes på. Ydeevne ved brændselscelle-drevne busser, såsom strøm og acceleration, skal svare til de nuværende fjernbusstandarder.

Claus Möhlenkamp, administrerende direktør i Freudenberg Sealing Technologies, siger:

”Et hybridsystem, der intelligent kombinerer batteri- og brændselsceller, er især praktisk for tunge køretøjer, der dækker lange afstande, da rent elektriske køretøjer stadig ikke har mulighed for at dække lange afstande. I den første fase af FlixBus’ brændselscelleprojekt vil en repræsentativ busflåde blive udstyret med teknologien som pilotprojekt. I fremtiden er det sådan, vi vil bidrage væsentligt til at reducere CO2 i vejtrafikken. Det, vi gør sammen med FlixMobility på de europæiske veje, vil også være et banebrydende træk for andre mobilitetssektorer.”

Brint: Hvordan det mest almindelige element i universet bruges

Vand er en kemisk forbindelse mellem elementerne brint og ilt. Hvert vandmolekyle består af to brintatomer og et iltatom. Cirka 71% af jordens overflade er dækket med vand på en samlet volumen på 1,4 milliarder km³. I et elektrolyseanlæg kombineres energi og vand, og elektrisk energi bruges derefter til at opdele brint og ilt.

Brint selv er flygtigt og har normalt hverken en lugt eller en farve. Dets luftformede molekyle består af to atomer, der skal opbevares ved et højt tryk - ideelt i omhyggeligt lukkede tanke eller gasflasker. Brint bestræber sig på at gøre én ting: gå sammen med ilt og blive vand. Den energi, der er nødvendig til dens opdeling, frigøres derefter delvist igen af brinten. Denne effekt kan bruges i en brændselscelle til at producere og udnytte energi, der er klimaneutral.

###

Om FlixMobility

FlixMobility er en ung mobilitetsudbyder, der tilbyder nye rejsealternativer i form af bekvem, overkommelig og miljøvenlig rejse via FlixBus og FlixTrain. Takket være en unik forretningsmodel og innovativ teknologi har start-uppen hurtigt etableret Europas største fjernbusnetværk og lanceret de første grønne langdistancetog i 2018, såvel som et pilotprojekt for fuldt elektriske busser i Tyskland og Frankrig.

Siden 2013 har FlixMobility ændret den måde, hvorpå over 100 millioner mennesker har rejst over hele Europa og skabt tusindvis af nye jobs inden for mobilitetsbranchen. I 2018 lancerede FlixMobility FlixBus USA for at bringe dette nye rejsealternativ til USA.

Fra arbejdspladser i hele Europa og USA håndterer FlixTeam teknologiudvikling, netværksplanlægning, driftskontrol, marketing og salg, kvalitetsstyring og kontinuerlig produktudvidelse. Den daglige drift og den grønne FlixBus-flåde administreres af buspartnere fra regionale SMV'er, mens FlixTrain opererer i samarbejde med private togselskaber.

Gennem disse partnerskaber kombineres innovation, iværksætterånd og et stærkt internationalt brand med traditionelle oplevelser og kvalitet. Den unikke kombination af teknologistart-up, e-handelsplatform og klassisk transportfirma har positioneret FlixMobility som førende over for store internationale virksomheder og permanent ændret det europæiske mobilitetslandskab.

Kilde: FlixBus

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.