Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Storbyborgmestre vil stille miljø-krav til personbiler
NyhedBorgmestrene fra Danmarks fire største byer går til den ny regering med et fælles krav: Miljøzonen om byerne skal strammes og der skal stilles miljøkrav til personbiler, så borgerne i storbyerne kan få ren luft

4.000 danskere dør årligt for tidligt på grund af luftforurening. Dertil kommer en lang række følgesygdomme og sundhedsmæssige konsekvenser. Kilderne til forurening er mange, men i de trafikerede gader i de store byer er forurening fra transportsektoren dominerende – særligt i myldretiden.

Det skal der gøres op med. Indbyggerne i Danmarks byer har også krav på ren luft.

Derfor går borgmestrene fra de fire største byer, København, Aarhus, Odense og Aalborg, nu til den ny socialdemokratiske regering og kræver handling. Øverst på byernes ønskeliste står en skærpelse af miljøzonerne, der løber rundt om byerne. Borgmestrene vil have de mest forurenende biler ud af byerne. Et første skridt er at kræve, at de ældste diesel-personbiler kan udelukkes fra miljøzonen – på linje med det, der kræves i flere andre europæiske byer.

- Det her er ikke en krig mod biler – men en krig mod sundhedsskadelig udstødning fra dieselbiler. Derfor er vi nødt til at begynde også at stille miljøkrav til de personbiler, der skal køre i vores byer – i første omgang til de mest forurenende dieselbiler, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen.

- Vi ved, at flere hundrede danskere dør af forurening fra vores veje. Samtidig fører partikelforureningen til tusindvis af sygetimer. Derfor skal luften i de store byer, hvor folk er mest udsat, være meget renere. Jo hurtigere vi kommer i gang, desto større vil effekten være, siger Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel.

- Som vi har set i andre europæiske lande, er det helt bogstaveligt sund fornuft, at man kan stille krav til de biler, der sviner mest i vores byer. Derfor er der brug for en strammere lovgivning, som giver kommunerne mulighed for at få de gamle diesel-biler ud af den indre by, siger Aarhus’ borgmester, Jacob Bundsgaard.

Transportsektoren er i dag ansvarlig for ca. 45 procent af NOx-udledningen og 10 procent af partikelforureningen. I en trafikeret gade er transportsektoren typisk den dominerende kilde til luftforurening.

Borgmestrene foreslår, at alle landets kommuner skal have lov til at indføre miljøzone – hvis de lokalt har problemer med luftforurening. Ligeledes skal det være muligt for den enkelte kommune også at lade maritime fartøjer, fx kanalrundfarten, være omfattet at miljøzonen.

De fire byer foreslår konkret:
1. Miljøzonerne skal skærpes, så der også stilles miljøkrav til personbiler, i første omgang til de mest forurenende dieselbiler.
•I dag stilles der kun krav til meget gamle lastbiler og busser, men der er nye krav på vej til lastbiler, busser og varebiler (lov vedtaget under tidligere regering, som går uden om personbiler).
•Borgmestrene er åbne overfor dialog om den konkrete model med regeringen. Men det er et krav, at der tages hul på at stille miljøkrav også til personbiler på diesel.
•En mulig model er, at personbiler på diesel sidestilles med varebiler. Således vil der fra 2022 blive stillet krav om, at dieselbiler er indregistreret efter 1. januar 2012, stigende i 2025 til, at dieselbilen skal være indregistreret efter 1. september 2016.
•Der vil altså være tale om dieselpersonbiler, som er hhv. 10 og 9 år gamle. (Dette svarer til krav om mindst Euronorm 5 i 2022, mindst Euronorm 6 i 2025)

2. Alle landets kommuner skal have mulighed for at indføre miljøzoner i bymæssige områder af en vis størrelse, så der bliver mulighed for at etablere betydelig flere miljøzoner end i dag, dér, hvor der lokalt er et behov.

3. Der skal indføres mulighed for at indføre 2-trins zoner (at der kan stilles ekstra høje miljøkrav i højbelastede områder i de eksisterende miljøzoner, fx Zero Emission Zone eller Ultra Low Emission Zone).

4. Kommuner kan tilvælge, at miljøzoner skal omfatte maritime fartøjer, herunder kanalrundfartsbåde.

Teknologien kan, som i den nuværende lovgivning, være nummerpladegenkendelse i form af fastmonterede og kørende kameraer.


Kilde: Københavns Kommune
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.